Позакласна робота

Зміст сторінки:

1. Еколого-просвітницькі заходи:

  • Сценарій виступу екологічної агітбригади "Сонячна школа".
  • Вистава "Жахлива вісімка".


Сценарій виступу
екологічної агітбригади
«Сонячна школа»

Мета  
     Поглиблювати екологічні знання та розвивати моральне переконання в тому, що тільки через відповідальне ставлення до природи людина збереже саму себе; виховувати дбайливе ставлення до землі – матінки, до нашого спільного дому – Природи.

Обладнання
     Макет «Книга Землі», сторінки книги Землі, костюм «Земля», вінок «Пори року», макет Сонця, презентація екологічної агітбригади «Сонячна школа», ноутбук, проектор,мікрофони.

Актуальність теми
     Природа – це чудова, наповнена глибоким змістом, книга, яка відкривається допитливому розуму як красою та різноманітністю форм, так і точними законами своїх явищ. Водночас вона є джерелом, котре таїть в собі неосяжні багатства.
     Бездумне використання людиною природних ресурсів, її жадоба до задоволення ненаситних потреб підводить нас до прірви, екологічної катастрофи. Добре, що армія захисників природи зростає з кожним днем і дедалі більше людей розуміють важливість та необхідність її збереження. Але скільки людей через свою байдужість не бачать куди ми йдемо!..

Сценарій виступу

Слайд 1
Учениця
     Пропонуємо вашій увазі презентацію екологічної агітбригади «Сонячна школа».

Слайд  2
Учень
     Впродовж тисячоліть Сонце вважалося джерелом життя.
Його життєдайне проміння несе тепло для всіх живих істот на Землі.

Слайд 3
Учениця
     Вся природа нашої планети представляє собою гармонійне ціле.      І тільки людина, вінець творіння, вносить щораз більший розлад у гармонію життя.

Слайд 4
Учень
     В нашій школі ми хочемо навчити всіх небайдужих зберігати чистоту природи, щоби Сонце сяяло у чистім небі, щоби світанки купалися у свіжих росах, щоби ранки тішили прохолодними туманами.

Слайд 5
Учениця
     Нехай його вогонь не згасне в задимленій атмосфері!
     Нехай воно не карає нас нестримними стихіями!
     Хай Сонце завжди сяє світлом доброти!

Слайд 6
Учень
     У кожній людині є сонце.
Учениця
     І ми допоможемо йому засвітитися.

Слайд 7
Наш девіз
Усі учасники агітбригади говорять девіз.
Людської треба доброти,
Щоб цвіт зявився на калині,
Щоб ночі в ранок перейти,
Щоб соловейко тьохкав, - нині
Природі, звірові, людині
Людської треба доброти. (В.Романюк)

Слайд 8
 Мета

Слайд 9
 Ласкаво просимо до «Сонячної школи»

Учениця
     Ласкаво  просимо до «Сонячної школи».
Учень    
     «Сонячна школа»  –  це так цікаво!
Тут ми можемо дізнатися про те, що відбувається  з атмосферою нашої планети, як це стосується людства, як люди можуть запобігти глобальній зміні клімату…

Учениця
     Ми навіть можемо запропонувати  власні проекти , або приєднатися до тих дітей, які працюють  над різними проектами в усьому світі.
Учень
     Перед вами – дивовижна книга. Із її допомогою ми можемо здійснити захоплюючу подорож   планетою Земля, на якій ми всі живемо, дізнатися багато цікавого про інші планети Сонячної системи.

Учениця
     Усі тільки й говорять про якесь глобальне потепління. Володя, ти часом не знаєш, що воно таке?

Учень
     Ні, але якщо ми помандруємо сторінками цієї книги, то, можливо, дізнаємось.

Учениця
     Чудова ідея! В дорогу!

Слайд 10
Атмосфера Землі

Сторінка 1
     Атмосфера нашої планети складається з різноманітних газів.  Завдяки деяким з них енергія сонця утримується біля поверхні Землі, підтримуючи температуру поверхні на рівні, придатному  для життя.
     Затримуючи тепло в атмосфері Землі, ці гази створюють ефект, який називається  «парниковим».

Учениця
     Цікаво, а якою була б наша планета, якби не існувало парникового ефекту?

Учень
     Думаю, дуже холодною. До речі, давай для порівняння прочитаємо про атмосферу сусідніх планет.

Слайд 11
Парниковий ефект на  Венері
Слайд 12
Холодний Марс

Сторінка 2
     Парниковий ефект на деяких планетах Сонячної системи є сильнішим, на деяких – слабкішим за парниковий ефект на Землі. Так, Венера огорнута товстим шаром вуглекислого газу, завдяки чому середня температура на планеті становить +470С.
     На Марсі, навпаки атмосферний шар дуже тонкий. Він майже не створює парникового ефекту, тому середня температура на цій планеті – мінус 60С.

Учениця
     Оце так! Надто багато вуглекислого газу – і ми можемо перетворитися на попіл, надто мало – і ми замерзнемо! Досить тендітна штука – цей атмосферний баланс.

Учень
     Згоден. До речі, парниковий ефект створюють різні гази, наприклад, м-м… . Забув, а давай прочитаємо про них у підручнику!

Учениця
     Давай!

Слайд 13
Антропогенні гази

Сторінка 3
     До парникових газів відносять природні (вуглекислий газ, метан), та антропогенні гази, тобто ті , що є результатом діяльності людини.
Учені попереджають, що діяльність людини, пов’язана зі спалюванням органічного палива і вирубкою лісів, призводить до порушення балансу парникових газів в атмосфері, тобто до накопичення надмірної кількості парникових газів, що посилює парниковий ефект.

Учениця
     Щось мені не подобається таке втручання людини у довкілля.

Учень
     Цікаво, яким буде наше майбутнє, якщо ми й надалі будемо знищувати ліси та спалювати величезну кількість вугілля та іншого палива?

Слайд 14
Збільшення викидів

Сторінка 4
     Протягом останніх 200 років концентрація вуглекислого газу в атмосфері збільшилася на 25%. Це сталося тому, що люди бездумно вирубували ліси, спалювали багато вугілля, нафти і природного газу. Стрімкий розвиток сільськогоподарської діяльності став причиною збільшення викидів метану. За останні 30 років світові викиди вуглекислого газу зросли удвічі, і будуть збільшуватися, якщо ми не обмежимо споживання  органічного палива.
  
Учениця
     У нас ще є досить часу, аби змінити все на краще. Чи не так?

Учень
     Ні, не так. Учені кажуть, що в нас залишилося мало  часу. Здається нам усім потрібно терміново діяти.

Слайд 15
Підвищення температури

Сторінка 5
     За приблизними підрахунками, маса речовин – забруднювачів в атмосфері становить  9 – 10 млн. тон.
     За підрахунками вчених, навіть якщо ми утримуватимемо викиди парникових газів на сьогоднішньому рівні, то протягом наступних 20 років температура на Землі підвищиться на  3,5С. Якщо ж ми й надалі збільшуватимемо викиди парникових газів, то на планеті стане ще тепліше.

Учениця
     Уся ця інформація наводить мене на тяжкі роздуми про те, якої шкоди ми завдаємо довкіллю.

Учень
     Мене також… Давай-но спробуємо зясувати, що може трапитися з нашою планетою, якщо ми нічого не будемо робити для її спасіння.

Слайд 16
Посухи та пожежі

Сторінка 6
     Підвищення середньої світової температури усього лише на кілька градусів може призвести до величезних змін у кліматі планети. 
     Наслідками парникового ефекту будуть: зміна рівня світового океану, зміна клімату і тривалості пір року, танення шару вічної мерзлоти, затоплення 10% площі суходолу. Міграція комах і гризунів призведе до знищення врожаїв і масового розповсюдження інфекційних хвороб.

Учениця
     Моя тітка працює у фермерському господарстві. Що, коли через зміну кліматичних умов в неї будуть постійні неврожаї?

Учень
     Та й городяни відчують на собі капризи природи.

Слайд 17
Циклони та повені

Сторінка 7
     Глобальне потепління збільшує ризик виникнення таких стихійних лих, як  повені, циклони, посухи, пожежі.
     Кількість стихійних лих протягом останніх 10 років збільшилася вдвічі в порівнянні з дев’яностими роками ХХ століття.
     Потепління призведе до того, що клімат в Україні стане напівпус-тельним.

Учениця
     Отже, це означає, що в майбутньому буде ще більше пожеж і повенів  в Україні.

Учень
     Цілі країни можуть опинитися під водою!


Слайд 18
Стан повітря в містах

Сторінка 8
     Збільшення промислових викидів та викидів від автотранспорту, крім посилення парникового ефекту, дедалі погіршує повітря у містах.
     Це згубно впливає на здоров’я людей: зростає кількість захворювань дихальних шляхів, серцево-судинної системи та онкологічних захворювань.
     До того ж, ці викиди прискорюють руйнування будівель, корозії металевих конструкцій.

Учень
     Ой, щось потрібно робити!
Учениця
     Можливо, ми знайдемо відповідь на це питання у нашій книжці? Читаймо її далі!

Слайд 19
Зупинімось задля майбутнього

Сторінка 9
     Вплив зміни клімату на здоров’я людей буде відчутним і в Україні. Повені, погане харчування й нестача води збільшуватимуть ризик захворювань у населення.
     Для того, щоб утримати концентрацію парникових газів в атмосфері на існуючому рівні, ми повинні зменшити викиди цих газів на 80%. Проблема в тому, щоб зробити це вчасно.
    Це допоможе нам зберегти нашу планету не лише для себе, а й для майбутніх поколінь.

Учениця
     Виходить, що глобальне потепління – це світова проблема. Отже, кожен з нас має боротися з нею.

Учень
     Вірно! Але,що ми з тобою можемо зробити?...

Слайд 20
Зробімо це вчасно

Сторінка10
     Ви вже переконалися у необхідності скорочення викидів парникових газів.
     Для цього потрібно зменшити спалювання органічного палива на заводах та електростанціях. Також необхідно зменшити споживання пального автотранспортом.
     Ми повинні весь час думати про те, який вплив наші дії мають на довкілля, та як ми можемо змінити ситуацію на краще.

Учениця
     Тобто, якщо я зможу переконати усіх моїх рідних і друзів, що потрібно більше ходити пішки…
Учень
     … а мені вдасться умовити сусіда відрегулювати свою колимагу, що жере тонни бензину і викидає клуби чорного диму, … то, можливо,  ми щось і зможемо змінити.

Слайд 21
Починаємо діяти

Сторінка 11
     Чи знаєте ви, що вага викидів вуглекислого газу одного автомобіля за рік дорівнює його власній вазі! Отже, якби всі ми користувалися велосипедами або громадським транспортом для долання невеликих відстаней, ми б тим самим робили значний внесок у скорочення викидів парникових газів. До того ж, це б зменшило забруднення повітря у наших містах.
Учениця
     Непогана ідея. Давай їздити до школи на велосипедах!
Учень
     Згоден.
Слайд 22
Зберігаймо енергію

Сторінка 12
     Насправді, є безліч способів скоротити викиди парникових газів.  Один з них – розумніше використовувати енергію. Це і вимикання зайвого світла, і теплоізоляція будинків на зиму, і використання енергозберігаючих лампочок.
Учень
     Зізнаюся , що часто залишаю світло в кімнаті, коли мене там немає.
Учениця
     Ти знаєш, я роблю те саме. Але відтепер я спробую позбавитися цієї звички!

Слайд 23
Енергія вітру
Сторінка 13
     Один з найцікавіших шляхів зменшення викидів парникових газів – використання відновлювальної енергії вітру для отримання електроенергії. Відновлювальні джерела не забруднюють довкілля і є невичерпними. Отже, заміна електростанцій, що працюють на вугіллі, нафті та газі, на такі, що використовують вітрову  енергію, допомагає  у  боротьбі з глобальним потеплінням!

Учениця
     Оце так вітрові турбіни! Тільки уяви собі – вони виробляють електроенергію з нічого!
Учень
     Точно, а одна така турбіна може дати енергію сотням домівок!
Слайд 24
Енергія сонця
Сторінка14
     Електроенергію можна також отримувати завдяки сонячному світлу, не забруднюючи при цьому довкілля. Це називається фотоелектричною енергією. Коли сонячне світло потрапляє на спеціальні  кремнієві панелі починає утворюватися електричний струм, який ми можемо використовувати для будь – яких цілей, наприклад, живлення побутових електроприладів.

Учениця
     Такі фотоелектричні панелі можуть виробляти енергію з сонця – без шуму, зношення запчастин та забруднення.

Учень
     І  вони навіть самі повертаються за сонцем!

Слайд 25
Збережімо нашу планету

Сторінка 15
     Отже, як бачимо, є багато речей, які кожен з нас може зробити для запобігання глобальному потеплінню і охорони довкілля. Ми повинні весь час думати про те, який вплив наші дії мають на довкілля, та як ми можемо змінити ситуацію на краще.  Це допоможе нам зберегти нашу планету не лише для себе, а й для майбутніх поколінь.

Учениця
     Отже, ходімо, час діяти! Ми не  можемо гаяти  часу, якщо хочемо врятувати планету.

Учень
     Я радий , що ми можемо щось зробити, аби зупинити глобальне потепління…  Я згоден з тобою – часу в нас небагато.  Треба діяти  вже зараз!

Слайд 26
Наш спільний дім

На сцену виходить учениця в костюмі "планета Земля".

Учениця
     Прийшов час кожному  усвідомити, що наша Земля – єдина небесна квітка, розміщена на вдалій відстані від Сонця.

Учень
     А ми в кульбабці підриваємо бомби! Ми прогризаємо її тендітну оболонку!

Звучить  пісня
Приберем  планету

Звернення Планети Землі до людей
     Я вірю, що люди зроблять все для того, щоб тварини і рослини не загинули , не зникли.
     Я вірю, що прийде час, коли країни будуть пишатися не заводами, не задимленими горизонтами, а чистотою своїх туманів.
     Я вірю, що діти будуть писати по складах:

Слайд 27
Повітря – наш батько

Слайд 28
Вода – мати

Слайд 29
Земля – дім

Слайд 30
Роса – національне багатство

Учениця
     Сподіваємося,  що прочитавши цю книгу ви по – новому будете дивитися на той дивовижний світ, що оточує вас і в якому вам належить жити.
Учень
     Дякуємо за увагу!



Вистава «Жахлива вісімка»

Мета : з’ясувати позитивний та негативний вплив хімічної промисловості в цілому і речовин зокрема на стан атмосфери; проаналізувати негативні глобальні зміни на Землі; розширити знання учнів з проблем охорони атмосфери та про можливі наслідки її забруднення для природи й суспільства;формування в учнів загальнолюдських моральних цінностей; виховання гуманістичних рис особистості.

Оформлення залу: стенд «Повітря та стан здоров’я людини».

План.
1.Вступ.
2.Вистава «Жахлива вісімка».
3.Підсумок.
Вступ

     Повітряна оболонка Землі є однією з найголовніших умов життя.
Людина може прожити без їжі місяць, без води — тиждень, а от без повітря — не більше 3—5 хв. Щохвилини організм дорослої людини видихає 6—8 л повітря, а протягом усього життя систе­ма дихання пропускає через себе 3 • 108 л повітря. Отож зро­зуміло, чому чистота повітря має таке величезне значення для організму.
      Людина інтенсивно забруд­нює повітря ще з XIX ст. Саме тоді з'явилися перші негативні наслідки таких забруднень для людини, а наприкінці XX ст. вони набули глобальних масш­табів.


Джерелами забруднення є:
1. Паливно-енергетичний комплекс (70%), тобто теплові, атомні електростанції (викиди оксидів Нітрогену, вуглекислого газу, чадно­го газу).
2. Металургійне виробництво, особливо кольорова металургія (окси­ди Нітрогену, сірководень, Флуор, Хлор, амоніак, сполуки Фосфору, сполуки Меркурію, Арсену, важкі й рідкісні метали).
3. Нафтохімічна промисловість та продукти переробки нафти (49 % вуглекислого газу, 46 % вуглеводнів, ЗО % оксидів Нітрогену потрап­ляють в атмосферу з вихлопними газами транспорту).
4. Хімічна промисловість (сполуки Хлору, Флуору, сірководень, амоні­ак та інші забруднювачі).
5. Цементна промисловість (пил та інші забруднювачі).
6. Тютюновий дим містить близько 500 отруйних речовин. Крім алка­лоїду нікотину, найбільш отруйними є чадний газ і бензпірен.

     До основних техногенних забруднювачів, які викликають регіональ­ні або глобальні зміни стану атмосфери і здоров'я населення, можна
віднести оксиди Карбону, сульфур діоксид, оксиди Нітрогену, галоген-
органічні сполуки, вуглеводневі сполуки, важкі метали, аерозолі тощо.
Ці забруднювачі надходять в атмосферу від стаціонарних і пересувних
джерел забруднення. В останні роки через економічну кризу спостері­-
гається зменшення загального обсягу викидів від стаціонарних джерел.

     Чим вище, рівень за­бруднення, тим більша небезпека для здоров'я населення і стану навко­лишнього середовища. При цьому може збіль­шуватися загальна захворюваність населення, яка зумовлена ураженням окремих органів і систем організму — легеневої (пневмонії, бронхіальна астма та інші неспецифічні хвороби легенів); серцево-судинної системи (гіпертонічна хвороба, інфаркт міокарда, хронічні хвороби тощо).
     Звичайно, найбільш небезпечне атмосферне забруднення для здо­ров'я дітей, яке знижує адаптаційні можливості дитячого організму, що призводить до зміни дихальних функцій і збільшення рівня легеневої патології. Крім того, для зон розташування промислових підприємств характерні специфічні забруднення, які можуть також призводити до погіршення стану здоров'я людини. Так, наприклад, у зон розміщен­ня атомних електростанцій можлива висока загальна захворюваність населення, особливо злоякісними пухлинами; поблизу теплових елек­тростанцій і цементних заводів — силікози; в зоні металургійних за­водів - хронічним бронхітом; кольорової металургії — раком легень; алюмінієвих заводів — отруєнь Флуором; інтенсивного руху автотран­спорту — хронічних отруєнь та уражень легень тощо. Високий рівень забруднення загрожує здоров'ю не тільки теперішнього, але й майбут­нього поколінь.
На жаль, не існує надійної специфічної системи захисту організму людини від дії ток­сичних речовин забрудненого повітря. Найбільш ефективним способом збереження здоров'я людини є збереження чистоти повітря.

Учні можуть ознайомитися з основними забруднювачами повітря,
Розігравши виставу «Жахлива вісімка». У свою чергу, учні – глядачі дізнаються про проблеми забруднення атмосфери Землі.

Місце дії: дія відбувається перед дверима Міністерства екології.
Забруднювачі повітря пікетують його. Деякі з них несуть плакати з гаслами «Залишіть нам брудне повітря!», «Геть екологічне законодавство!» тощо. У центрі сцени знаходяться тележурналісти Марійка і Андрійко. Кожен забруднювач по черзі виходить вперед, і журналісти беруть у нього інтерв’ю. Інші забруднювачі продовжують пікетувати на задньому плані.


ЖАХЛИВА ВІСІМКА

Марійка (кашляє). Привіт! Я — Ма­рійка.

Андрійко. Я — Андрійко. Ми знахо­димося перед будинком Міністерства екології. Тут відбуваються надзвичайні події. Вісім найшкідливіших забрудню­вачів у світі пікетують Міністерство еко­логії, протестуючи проти нового еколо­гічного законодавства.

Марійка. Сьогодні в спеціальному репортажі ми розповімо вам про джере­ла виникнення цих забруднювачів та пре те, як вони можуть зашкодити людям та іншим живим істотам.

Андрійко. Перше інтерв'ю з Тверди­ми частинками.
Тверді частинки підходять до жур­налістів, тримаючи плакати та викри­куючи гасла.

Тверді частинки:
Пил, грязюка — не гадюка,
Бруд та Сажа — радість наша.
Забруднювачі — не злочинці,
А суспільства доброчинці.

Марійка (кашляє). Отже, ви і є Тверді частинки?
1 Частинка (Сажа). Так, я — Сажа, він — Бруд, а він — Пил.

Андрійко. Отже, ви і є тими малень­кими частинками забруднення, що на­дають повітрю такого брудного ви­гляду?

Бруд. Саме так. Деякі з нас заро­джуються у хмарах пилу на будівництві, виробництві та в сільському господарстві.(Кидає жменю пилюки в повітря).

Сажа. Проте більшість із нас потрап­ляють у повітря, коли щось горить: на­приклад, бензин у машинах та ванта­жівках, вугілля на електростанціях і навіть дрова в печі!

Пил. Ми обожнюємо в'їдатися в очі, пекти, свербіти аж до сліз!

Сажа. І щоб в горлі дерло!

Бруд. Облиште вихвалятися! Час по­вертатися до справи.
Тверді частинки повертаються до пікетуючих. Ззаду до Андрійка підкра­дається Карбон (ІІ) оксид.

Андрійко. Любі друзі, дозвольте вам представити нашого наступного забруд­нювача — Карбон (ІІ) оксида. Щорічно в атмосферу викидається біля 300 млн. тон чадного газу. Гей, а де ж він подівся? А...ось де він! Тиш­ком-нишком підкрадаєтеся, Карбон(ІІ) оксиде?

Карбон (ІІ) оксид. О, так... Підкра­датися до людей — це моя улюблена справа. Я потрапляю в повітря, коли машини, особливо вантажівки, спалю­ють пальне. Але ніхто мене не бачить і не чує, бо я не маю ні кольору, ні запа­ху.

Андрійко. Тоді ж як визначити, що ви є?

Карбон (ІІ) оксид. А це ви відчуєте, коли мною подихаєте! Я виснажую, як погана вечірка, від мене в людей голов­ний біль, нудота, та слабкість. Я вас так зморю, що ви будете спа-а-ати, спа-а-ати і спа-а-ати .Якщо вас не розбудять і не дадуть ков­тнути свіжого повітря, ви більше не прокинетеся.

Андрійко (позіхає). Та-а-ак, я розумію. Дякуємо за інтерв'ю, Карбон (ІІ) оксиде.
Карбон (ІІ) оксид повертається до пікетуючих.

Марійка. Так, це дійсно небезпечний забруднювач повітря. Я читала, якщо в повітрі збирається 0,01 % чадного газу,то це вже шкідливо для людини,а 0,2 % взагалі небезпечні для життя. Безперервна дія такого
повітря протягом 1 години може призвести до смерті. Чадний газ сполучається з гемоглобіном крові, блокує його дію, призводить до кисневого голодування.

Андрійко (звертається до глядачів). Ви повинні знати, як надати першу медичну допомогу потерпілому. Людину необхідно винести на свіже повітря, зробити штучне дихання і непрямий масаж серця.

Марійка (переглядає нотатки в запис­нику). Далі ми б хотіли вас познайоми­ти з найнебезпечнішими забруднювача­ми — Токсикантами.

Токсиканти,викрикуючи гасла, підходять до журналістів. У руках вони тримають плакати.
Бензином кожен брат наш тхне.
Ми вас не змусимо вже чхати,
Нам легше астму викликати.
Я — Бензен, а я — Ксилен,
А я — пан Бензпірен.
Якщо палять десь мазут,
Так і знайте, що ми тут.
Всюди ми завжди встигаємо
І нікого не минаємо.
Проникаємо в легені,
Робим там собі оселю.
Лише вдихни — тобі кінець.
Отрута — кров у наших жилах,
Ми людству риємо могилу.


Андрійко. Отже, ви, хлопці, зроблені а усіляких отрут. Скажіть-но, а як ви потрапляєте в повітря?

1 Токсикант. Та звідусіль, хлопче! З хімічних заводів, хімчисток, нафтопе­реробних заводів, хімічних відходів, фарб...

2Токсикант. А ще багато з нас по­трапляють в повітря з вихлопними газами машин, особливо вантажівок. Ви, може, і не знали, але бензин містить усілякі токсичні речовини.

3Токсикант. Так, це вже напевно. Бензин багатий на нашого брата: тут тобі і бензен, і толуен, і ксилен...

Марійка. Як ви можете прокоменту­вати заяви вчених про те, що ви спри­чинюєте рак?

4Токсикант. Хай собі говорять, все одно їм нічого не довести!

5Токсикант. Ми саме прийшли сюди, щоб цьому запобігти. Ми не доз­волимо людям приймати закони, що виживають нас із повітря. За мною, Токсиканти, не дамо себе обдурити!

Токсиканти повертаються до пікету­ючих.

До журналістів підходить Сульфур(ІV) оксид.

Марійка. Наступний, з ким ми хоче­мо вас познайомити, — Сульфур (ІV) оксид. Наскільки я розумію, Вас принесло вітром з Донбасу?

Сульфур (ІV) оксид. Ви не помиляєтеся. Я полюбляю подорожувати і нічим не гірший за інших забруднювачів великих міст.

Андрійко. Я впевнений, нашим гля­дачам цікаво було б дізнатися про те, звідки ви беретеся і як потрапляєте в повітря.

Сульфур (ІV) оксид. Ну ти й нездара! Ти що, хімії не вчив? Сульфур міститься у вугіллі, нафті, органічних речовинах, усілякому смітті, і якщо тільки щось із цього спалюють, я потрапляю в повітря. Найбільше мене потрапляє в повітря, коли теплоелектростанції, що освітлю­ють ваші оселі, спалюють вугілля.

Марійка. А що ж такого поганого ви робите?

Сульфур (ІV) оксид. Поганого — це про мене! Це ж так клас­но — утруднювати людям дихання. Я можу уповільнити ріст дерев та інших рослин. Але серед того, що я роблю, є одна найбридкіша річ. Коли я потрап­ляю в атмосферу, я з'єднуюся з водою, яка міститься в повітрі. Ось тут і почи­нається самий кайф! Я виливаюся кис­лотним дощем! (Розпилює воду на гля­дачів)

Андрійко. Кислотні дощі — велика проблема. Вони знищують рибу та інших тварин, що живуть у ставках, озерах та річках. Учені також встановили, що кислотні дощі спричинюють відмиран­ня дерев. Крім того, вони викликають корозію, руйнують пам'ятники та будівлі.

Сульфур (ІV) оксид. Абсолютно пра­вильно, хлопче. А ще я подорожую на тисячі кілометрів, щоб робити свої брудні справи. Я можу вилетіти з труби в Запоріжжі, приєднатися до попутного вітру і випасти кислотним дощем на смереку в Закарпатті!
З темних хмар, із висоти
Струменить дощ з кислоти.
Спалить квітці пелюстки –
Все не так. Все навпаки.
Крапля море переповнить
Сажа небо перечорнить,
Рів переоре поля,
Сколихне річки Земля.
Хвиля вийде з берегів,
Стихне птахів зичний спів,
Запорошить пісок очі…
Я такого, друже, хочу!
Сульфур (ІV) оксид повертається до піке­туючих. Його місце займають Нітроген Оксиди.

Андрійко (звертаючись до глядачів). Оце так мерзотник!

Нітроген Оксиди (хором). То ти вва­жаєш, що Сульфур (ІV) оксид мерзотник? Ти просто ще не чув про нас!

Марійка. Ви, мабуть, Нітроген Ок­сиди?

Нітроген (І) Оксид. Вгадала!
Марійка. І що ж ви про себе можете розповісти?

Нітроген Оксиди (хором). Брудне по­вітря!

Андрійко. Що брудне повітря?

Нітроген Оксиди (хором). Брудне по­вітря — це ми! Як і багато наших братів, ми потрапляємо в повітря, коли маши­ни, літаки та теплоелектростанції спа­люють паливо.

Марійка. І що ж трапляється з вами в повітрі?

Нітроген (II) Оксид. Ми можемо по-справжньому зашкодити легеням, якщо нас вдихнути, особливо коли людина вже хвора на астму. Ми спричиняємо сильне подразнення оболонок очей.

Нітроген (ІІІ) Оксид. І це ще не все!

Нітроген (IV) Оксид. Так! Як і Суль­фур(ІV) оксид, я вмію з'єднуватися з водою, що знаходиться в повітрі, пере­творюватися на кислоти нітратну і нітритну , і випадати з дощем.

Нітроген (III) Оксид. І це ще не все!

Нітроген (V) Оксид. Ми ще спричи­нюємо появу на світ іншого забрудню­вача, але хай він сам вам про це роз­повість. Прошу любити й поважати — Поганий Озон!

Поганий Озон вітає глядачів і підхо­дить до журналістів. Нітроген Оксиди повертаються до пікетуючих.

Поганий Озон. Обожнюю життя у великому місті! Сонце, сажа, аромат
вихлопних газів. Це моя колис­ка!

Марійка. Тобто як це ко­лиска?

Поганий Озон. Розумієте, коли мої ліпші друзі Нітроген оксиди потрапляють у повітря, вони реагують з іншими забруд­нювачами, що знаходяться в повітрі великих міст. І в цій круговерті в сонячних проме­нях народжуюся я — Поганий Озон! А де озон, там і смог .
У повітрі смог літає,
Згоди в вас він не питає.
Ранить очі, горло, ніс,
Сушить поле, луки, ліс.
Щільно ковдрою вкриває,
Подих в грудях забиває,
Лізе у щілину кожну –
Вільно дихати не можна!

Андрійко . Смог (димний туман) складається з озо­ну. До причин виникнення смогів належать, по-перше, велика кількість пилу й гази,що викидають в повітря міста, по-друге, стійка антициклональна погода,за якої забруднювачі накопичуються в приземному шарі атмосфери.

Марійка. Ти маєш рацію, Андрійку. Смог робить життя у великому місті нестерпним. Від нього печуть очі, болить голо­ва, він викликає захворювання органів дихання,серцево-судинної системи,алергію. Смог завдає шкоди рослинам(вони швидко в’януть) і збитків господарству (спричиняє корозію металів,руйнування фарб,гумових і синтетичних виробів).

Андрійко. Одного я не розу­мію, якщо озон такий поганий, чого ж люди так хвилюються через дірки в озоновому шарі?

З-за куліс на сцену виходить Хороший Озон.

Хороший Озон. Цей низькоатмосферний озон — не що інше, як мій підступний брат-близнюк. З хорошого газу він перетворився на поганий.
Я, Хороший Озон, формую шар, що захищає земну поверхню. Я допомагаю поглинати шкідливі сонячні промені.

Поганий Озон. То що ж ти тут робиш, любий братику?

Хороший Озон. Я тут для того,щоб підтримати закони,які захищають чисте повітря. Якщо деякі хімічні речовини продовжуватимуть потрапляти в атмосферу, я зникну. А без мене шкідливе ультрафіолетове проміння знищить деякі види рослин, спричинить рак шкіри, та захворювання очей у багатьох людей.
Андрійко. Що ж це за хімічні речовини, що змушують тебе зникати?

Хороший Озон. Це жахливі фреони.
З гурту пікетуючих виходять фреони.

1 Фреон. Ну , не такі ми вже й погані! Люди завжди використовували нас для того, щоб виготовляти пінополіуретанові прокладки, пакувальні матеріали, охолоджуючі агенти для холодильників та кондиціонерів, аерозольні балончики.

2 Фреон. Що з того,що ми зруйнуємо небагато озону? Його вистачить ще надовго!

3 Фреон. І кому взагалі потрібен цей озон?

Хороший Озон. Людям ! Розкажіть – но їм про інші ваші підступні вчинки!

4 Фреон. Про що це він говорить ? Про глобальне потепління чи що ?

На сцену з-за куліс виходять Учені.

1 Учений. Вибачте, будь ласка, я чув ,як хтось згадав про глобальне потепління…

2 Фреон. Ну і що з того ?

2 Учений. Ми як раз спеціалісти з глобальних кліматичних змін.

Марійка. Скажіть, а це правда, що фреони змінюють світовий клімат?

1 Учений. Стовідсоткової впевненості в нас немає. Але протягом останнього сторіччя люди викидали в повітря такі гази, як фреони та карбон (ІІ) оксид.

2 Учений. Увесь цей час вони нагромаджувались в атмосфері і, можливо, зараз вони діють, як скло в парнику. За приблизними підрахунками, маса речовин - забруднювачів в атмосфері становить 9 – 10 млн. тонн.

1Учений. Саме так. Вони порушують нормальний тепловий обмін Землі. Парникові гази пропускають сонячне проміння, але утримують тепло на поверхні Землі. Це і є імовірною причиною того, що клімат на планеті стає дедалі теплішим.

Андрійко. Я читав, що якщо температура атмосфери збільшиться, рівень води в оке­ані може піднятися. В один прекрасний день деякі при­морські міста можуть опинити­ся під водою.

2Учений. Це цілком імовір­но. Наслідками «парникового ефекту» можуть бути: зміна кількості опадів, зміна рівня Світового океану, зміна клімату і тривалості пір року, танення шару вічної мерзлоти,затоплення 20 % площі суходолу.

Марійка. Наших глядачів цікавить,як вплине «парниковий ефект» на клімат України.

1Учений. Зміна клімату і тривалості сезонів року: зима – коротша і тепліша , літо – довше і спекотніше призведе до того, що в Україні клімат стане напівпустельним.

2Учений. Цікаво було з вами погово­рити, але вибачте, нам треба продовжувати дослідження. Необхідно провчити забрудню­вачів.

1 Фреон. Що ви до нас причепилися, ми навіть не є найвагомішою причиною ви­никнення глобальних кліма­тичних змін. Вам треба пого­ворити з іншим крутим заб­руднювачем.

Андрійко. У нашому списку залишився лише один забруд­нювач — Карбон(ІV) оксид.

Фреони повертаються до пікетуючих.

До Андрійка та Марійки підходять 1 і 2 Карбони(ІV) оксиди.

1 Карбон (ІV) оксид. Ви тут не про нас часом говорите? Ми не звикли, щоб про нас говорили, як про погані гази. Ще десь сто років тому ніхто не скаржився, що нас було забагато.

2 Карбон(ІV) оксид. Але потім люди почали спалювати багато палива: вони збудували теплоелектростанції, що спалюють вугілля та газ; машини, що спа­люють бензин. Вони почали ви­рубувати та спалювати ліси. Кожен язичок полум'я вивіль­нює все нові й нові молекули вуглекислого газу.

1Карбон (ІV) оксид. Коли все більше вуглекислого газу по­трапляло в повітря, люди по­чали стверджувати, що темпе­ратури на Землі збільшуються через нас.

2Карбон (ІV) оксид. Еге, ніби це наша провина! Причина того, що ваш клімат такий без­ладний, в тому, що ви спалює­те забагато палива і вирубуєте забагато дерев!

Марійка. Ви маєте рацію, Карбоне(ІV) оксид. Можливо, нам варто зробити спеціаль­ний репортаж про людей, бо насправді це саме вони спри­чиняють забруднення атмос­фери.

Андрійко. А забруднена атмосфера негативно впливає на здоров’я людей.

Марійка. Забруднена атмосфера не лише шкодить людям,рослинам і тваринам, але і сприяє корозії металів, руйнує будівельні матеріали.

Андрійко. Але ж люди можуть змінитися!

Марійка. На цьому ми завер­шуємо наш спеціальний репор­таж і нагадуємо, що хоч забруд­нювачі повітря і міцні горіш­ки, але їх створили люди і лю­дям з ними боротися. Дякуємо за увагу. До побачення!

Підсумок

Після закінчення вистави нагадуємо про вісім основних забруднювачів повітря, викликаючи кожного забруднювача (або групу).

Необхідно наголосити, що не існує надійної специфічної системи захисту організму людини від дії токсичних речовин забрудненого повітря. Найбільш ефективним способом збереження здоров’я людини є збереження чистоти повітря.

Фронтальна бесіда.
А ви що можете за­пропонувати, щоб зменшити забруднення повітря?

Глядачі пропонують свої ідеї. Наприклад, зменшити викорис­тання автотранспорту, еконо­мити електроенергію, берегти ліси, здійснити додаткові лісо­посадки тощо.


     Метод проектів передбачає розвиток пізнавальних, творчих навичок учнів, умінь самостійно шукати інформацію, розвиток критичного мислення; сприяє самостійній діяльності учнів: індивідуальній, парній, груповій, яку учні виконують упродовж певного відрізка часу; спрямований на розв’язання певної значущої для учнів проблеми, моделюючий діяльність фахівців певної предметної ділянки; вимагає представлення підсумків виконаних проектів у «відчутному» вигляді, у формі конкретних результатів, готових до впровадження; передбачає співробітництво учнів між собою та вчителем.
    Досягнення позитивних результатів при використанні методу проектів можливе за умови якісної методичної підготовки вчителя, що включає:
-знання принципів і вимог до підбору об’єктів і тем проектної
діяльності учнів;
-володіння методикою та організацією навчального проектування;
-уміння планувати діяльність учнів уході роботи над проектом;
-організацію систематичного контролю учнів у ході виконання
творчих проектів;
-підготовку необхідних методичних та дидактичних матеріалів.

     На першому етапі роботи вчитель у ході створення своєї робочої
програми (навчально-тематичного планування) визначає тему (розділ) для організації проектної діяльності, планує результати навчання, які відповідають навчальному стандарту відбирає й аналізує центральні поняття навчальної програми й висуває проблему для дослідження з певної теми.
     При визначенні проблеми вчитель повинен пам’ятати про те, що
ситуація набуває проблемного характеру, якщо:
- є ті чи інші протиріччя, які потрібно розв’язати;
- потрібно встановити подібність і відмінність;
- важливо встановити причинно-наслідкові зв’язки;
- потрібно обґрунтувати вибір;
- потрібне підтвердження закономірностей прикладами з власного досвіду, а прикладів із досвіду — теоретичними закономірностями;
- ставиться завдання виявлення переваг та недоліків того чи іншого рішення.

Для подальшого планування своєї роботи вчитель визначає типологію проекту.
     Для ефективності реалізації проекту перед безпосереднім переходом
до другого етапу вчителеві слід відновити в пам’яті характеристики успішності проектів:
- учні перебувають у центрі навчального процесу: планують свою навчальну діяльність згідно зі своїми інтересами та захопленнями;
- робота над проектом відповідає навчальним стандартам і програмі навчання: проект має чіткі завдання, що визначають результати навчання, які планувались;
- проекти керуються основними питаннями: правильно вибудувана тріада питань (основне, питання навчальної теми, часткові питання) допомагає учням заглибитися в складні проблеми реального світу й досліджувати їх;
- проекти містять різноманітні види оцінки: завдання, що стоять перед учнями на кожному етапі проекту, повинні бути чітко сформульовані, і їхнє виконання має контролюватися різними видами оцінок;
- проекти мають зв’язок з реальним світом;
- учні повинні досліджувати реальні проблеми, пов’язані з їхнім життям і світом за межами класу;
- отримані в ході реалізації проектів знання учні мають демонструвати в кінцевих продуктах дослідження (презентації, буклети, публікації, реферати тощо);
- інформаційні технології забезпечують і підвищують ефективність навчання;
- для роботи над проектом необхідні розумові вміння високого рівня: самооцінка, самокорекція, розв’язання проблем, прийняття самостійних рішень тощо;
- освітні стратегії різноманітні й забезпечують різноманітні стилі навчання: учитель повинен продумати застосування цілого спектра освітніх стратегій, які б гарантували залучення кожного учня до діяльності щодо реалізації проекту.
Другий етап роботи пов’язаний з формулюванням основного питання й творчою назвою (темою) проекту.
Основний напрямок розвитку проекту визначається основним питанням, суть якого полягає в тому, що основне питання — це питання найвищого рівня в ланцюжку питань, найбільш загальне, абстрактне, «філософське», що не має конкретної відповіді. Основне питання служить  концептуальною рамою для кількох навчальних тем або для всього предмета в цілому.
Вдало розроблене основне питання:
- сприяє розвитку навичок мислення на високому рівні;
- передбачає порівняння, оцінку, інтерпретацію, створення «єдиної картини» з деталей;
- передбачає більше, ніж просте перерахування фактів, підвищену увагу до важливих тем;
- пов’язує тему дослідження з іншими дисциплінами й темами.
     Основне питання закладав фундамент якості навчального проекту. Від нього значною мірою залежить те, чи будуть учні виконувати самостійне дослідження зацікавлено, за внутрішньою мотивацією, чи
причиною їхньої діяльності залишиться зовнішнє стимулювання (виконав-ська дисципліна, вимогливість педагога).
     Не менш важливим завданням є формулювання творчої теми проекту: необхідно, щоб формулювання теми привертало увагу учнів, було неординарним і добре запам’ятовувалося.
Третім етапом роботи є формулювання проблемних питань, які
тісно пов’язані з темами самостійних досліджень учнів. Тема є результатом індивідуального творчого пошуку в може бути визначена тільки після вибору проблемного питання.
Метод проектів передбачає формулювання проблемних питань у ході обговорення з учнями.
Проблемні питання потрібні для того, щоб окреслити й розкрити основне питання в рамках певної теми й предмета. Такі питання повинні включати прийоми, які активізують розумовий процес і підтримують пізнавальний інтерес учнів. Вони повинні бути досить загальними для залучення учнів з різноманітними інтересами та здатностями й повинні передбачати широкий діапазон різноманітних відповідей. Головне не в тому, яким є питання, а в тому, як зосередити увагу учня на головних завданнях навчання, пов’язати конкретні питання з більш загальними, спрямувати дослідження й процес розкриття важливих понять у потрібне річище.
На четвертому етапі роботи дня здійснення успішної самостійної дослідницької роботи учнів учитель продумує й розробляє навчально-методичний пакет проекту;
- візитну картку проекту ,
- дидактичні й методичні матеріали,
- критерії оцінювання самостійних досліджень учнів.
Розробка візитної картки проекту починається з опису особливостей вивчення даної теми (анотація проекту), постановки дидактичних цілей та методичних завдань, визначення строків проведення проекту, добору програмно-технічного забезпечення, необхідного для проведення навчального проекту.
   Анотація містить: навчальні теми, які охоплює навчальний проект, опис основних досліджуваних теоретичних положень та коротке
пояснення того, як практичні заняття й самостійні дослідження допоможуть учням відповідного віку відповісти на проблемні питання.
Під дидактичними цілями мають на увазі мету навчального процесу  до складу якого входить проект, як метод досягнення мети.
Під методичними завданнями проекту мають на увазі завдання,
пов’язані з формуванням в учнів певних знань, умінь та навичок.
При розробці проекту вчителеві слід приділяти особливу увагу дидактичним та методичним матеріалам, покликаним підтримати проектну діяльність. До дидактичних матеріалів можуть входити: певні інструкції щодо завдань, форми щоденників спостережень, робочі зошити, тестові завдання, перелік різних навчальних ресурсів тощо.
Інформацію краще подавати графічно, тому що графічне представлення інформації допомагає учням наочно й чітко уявити структуру поняття, явища, проекту, легше сприймати ідеї й генерувати нові (а це корисно і для вчителя, і для учнів), зробити мислення більш гнучким.
Дидактичний матеріал краще готувати у вигляді кластерів, концептуальних таблиць, ментальних карт, логіко-смислових моделей, діаграм, схем тощо, налаштовуючи учнів нате, щоб свої результати досліджень вони виконували так само графічно.
Кластер походить від англійського  — пучок, гроно, купа, скупчення. За допомогою кластерів можна в систематизованому вигляді подати великий обсяг інформації (опорні слова, ідеї).
Концептуальна таблиця являє собою матрицю, складання якої
дає можливість більш чіткого порівняльного аналізу або комплексної
оцінки процесів та явищ.

Ментальна карта створюється на основі опорних слів і фраз, розташованих у центрі карти й на її гілках. У міру віддалення від центра
відбувається все більша конкретизація проблеми.


http://www.slideshare.net/olyakashuba1/ss-54061437/1?src=clipshare

Немає коментарів:

Дописати коментар