Дидактичні матеріали

Зміст сторінки:

  1. Дидактичні ігри на уроках хімії.
  2. Приклади використання дидактичних ігор на різних етапах уроку хімії.
  3. Використання художньої літератури на уроках хімії.

Смертельний гріх вчителя - 
бути нудним.
І.Ф.Гербарт




Автор та упорядник:                  
Кашуба Ольга Володимирівна – вчитель хімії Тустанської ЗОШ  І-ІІІ ступенів.
Рецензент:
Трачик Галина Михайлівна – методист районного методичного центру.
Відповідальний за випуск:
Совин Оксана Ігорівна – завідувач районного методичного центру.


      Посібник  містить ігрові завдання, розроблені до підручника П.П.Попель , Хімія: Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів – К.: ВЦ «Академія», 2007. 
     Розробки ігрових завдань передбачають індивідуальні  та  групові  форми робіт. Їх можна застосовувати для актуалізації знань, під час перевірки домашнього завдання, на етапах вивчення нового матеріалу та закріплення знань. Введення ігрових елементів на уроках хімії дозволяє підвищити зацікавленість учнів предметом, стимулювати їхній інтелектуальний розвиток.



     Затверджено радою районного методичного відділу освіти Галицької райдержадміністрації ( протокол №2 від 14 березня 2011р.) 



Організація і проведення гри на уроках хімії
В наш час в педагогіці все більшої ваги набувають нові, нетрадиційні форми навчання школярів. Це зумовлено намаганням вчителів ефективніше вирішувати поставлені перед ними освітньо-виховні завдання. Зростання об’ємів інформації, що надходить та знань, які підлягають обов’язковому засвоєнню учнями, перевантаження дітей уроками та домашніми завданнями дає негативний ефект - пасивність на уроках, зниження інтересу до навчання, погіршення якості знань. Ось тому новий час вимагає від вчителя нового стилю мислення, нових методів викладання, нових технологій навчання, направлених на стимулювання самостійної творчо-пошукової діяльності школярів. Одним із методів активізації процесу навчання є запровадження елементів гри на уроках хімії.
Гра для дітей - це спосіб пізнання світу і свого місця в ньому, і тому вона необ­хідна для розвитку їхньої особистості. Давно визнано, що гра займає значну частину життя дитини. На відміну від дорослих, для яких природним середовищем є мова, природнім середовищем для дитини є гра. Гра для дітей - засіб навчитися того, чого їх ніхто не може навчити. Це засіб дослідження та орієнтації в реальному світі, просторі та часі, речах, тваринах, людях. Крім того, гра створює особливі умови, за яких розвивається творчість учнів. Сутність цих умов полягає у спілкуванні на рівних, де зникає боязкість, виникає відчуття - “я теж можу”, тобто у грі відбувається внутрішнє розкріпачення. Для навчання дуже важливо те, що гра є класичним засобом навчання дією. В ній органічно закладені пізнавальні завдання та відчувається самостійний пошук знань.
Гра - вид активної діяльності дітей. Ігри розвивають інтелек­туальні, моральні, вольові, емоційні та фізичні якості, формують осо­бистість у цілому.
У процесі гри у дітей виробляється звичка зосереджуватись і думати са­мостійно, формується потяг до знань. Під час гри діти не помічають, що навчаються: пізнають, поповнюють свій запас уявлень, понять, розвивають увагу й пам'ять. Добре продумані та організовані дидактичні ігри, як прави­ло, органічно доповнюють урок. Вони полегшують процес сприйняття но­вого матеріалу, роблять цікавою перевірку засвоєних знань, сприяють прояву творчості школярів. Різноманітні ігрові дії підтримують і посилюють інтерес учнів до предмета, створюють у дітей бадьорий робочий настрій та необхід­ний емоційний фон уроку. Дидактична гра впливає на формування особис-тісних якостей учня: відповідальності, цілеспрямованості, організованості, товариськості. І, найголовніше, гру можна розглядати як умову розвитку та­ких пізнавальних процесів, як мислення, пам'ять, уява, увага.
На уроках хімії дидактичні ігри можна проводити протягом всього уроку або виділити для цього його фрагмент.
Рекомендацій для вчителів стосовно процесу про­ведення і підготовки дидактичних ігор.
1. Необхідно чітко визначити місце дидактичних ігор або ігрових моментів під час уроку.
2. Використовувати ігри слід на різних етапах уроку відповідно до їх призначення.
3. Розробку дидактичних ігор слід проводити відповідно до індивіду­альних і вікових особливостей учнів.
4. Необхідно продумати критерії оцінювання результатів учнів і пе­редбачити засоби заохочення учнів, які проявили себе в процесі гри.
5. Необхідно пам'ятати, що дидактична гра не є самоціллю уроку, а є засобом навчання і виховання.
Залежно від дидактичної мети уроку виділяють навчальні, контро­люючі ігри.
До навчальних відносять ігри, в ході яких учні отримують нові знан­ня, вміння та навички. Ці знання, вміння та навички вони можуть отри­мати під час гри, так і в процесі підготовки до неї.
Контролюючі ігри доцільно використовувати в процесі повторен­ня навчального матеріалу, бо мета цих ігор - закріплення і перевірка раніше отриманих знань.
Цікавою є й класифікація ігор за їх структурою.
За структурою ігри поділяють на тренувальні, пізнавальні, сюжетно-рольові.
До тренувальних ігор належать ігри, які передбачають участь у них як того, кого навчають, так і того, хто навчає. Під час таких ігор той, хто на­вчає (частіше за все це вчитель), пропонує тим, кого навчають (учням), виконати завдання в ігровій формі. Таким чином, відбувається контроль за рівнем засвоєння знань учнів. Тренувальні ігри частіш за все проводять під час уроку. За умови чіткої їх організації і проведення вони займають невелику його частину. До тренувальних ігор відносять різні настільні ігри.
Пізнавальні ігри передбачають попередню підготовку учнів: вивчен­ня додаткового матеріалу, виконання підготовчих завдань. До таких ігор належать вікторини і конкурси. Пізнавальні ігри частіше за все займа­ють більшу частину уроку.
Сюжетно-рольові ігри передбачають використання елементів ділової гри, під час якої учні виконують певні ролі (наприклад, спеціаліста хімічного виробництва) або представляють інтереси різних сторін під час диспуту. Найчастіше такий тип гри використовують при вивченні питань, пов'яза­них з виробництвом хімічних речовин, а також на екологічних диспутах, де за круглим столом зустрічаються спеціалісти різних галузей та обговорюють проблеми забруднення навколишнього середовища викидами хімічних ре­човин. Ігри такого типу краще проводити на бінарних уроках, об'єдную­чись з іншими вчителями - викладачами фізики, біології, географії.
Правила гри, незалежно від її типу, повинні бути простими і зрозумі­лими для учнів.
Гра повинна сприяти розвитку мислення учнів.
Наочні матеріали повинні бути зручними для використання.
Необхідно мати чіткі критерії щодо оцінювання завдань гри.
Якщо правила гри передбачають елемент змагання, то необхідно
створити групу, що буде здійснювати контроль за результатами гравців.
Обов'язково треба підбити підсумки гри, оголосити результати.
Серед численних методів виховання у школярів інтересу до навчання найбільш ефективним , на мою думку, є поєднання ігрової діяльності та використання опорних конспектів. Саме таке поєднання дає змогу активізувати думки дітей на уроці , формувати зацікавленість предметом та емоційно сприймати матеріал.
Практика показала, що уроки хімії з використанням ігрових прийомів, які роблять цікавим учбовий процес, сприяють появі активного пізнавального інтересу школярів. На таких уроках створюється особлива атмосфера, де є елементи творчості та вільного вибору. Розвивається вміння працювати в групі: її перемога залежить від особистих зусиль кожного. Хімічні ігри повнофункціональні. Вони дуже гармонійно поєднують фактичний та теоретичний матеріал, звичайне сприйняття інформації та творчу роботу, емоційне та логічне сприйняття нової інформації.





Хімічна гра «Лабіринт»

Мета
 Забезпечити засвоєння знань з вивчених тем;  розвивати творчу активність, пізнавальні ін­тереси учнів; формувати вміння порівнювати, узагаль­нювати, робити висновки; формувати уміння аналізувати кожну фразу, а також практичні навички самостійної роботи з підручником; сприяти формуванню етичних взаємо­відносин у колективі.

Хід гри
Гра передбачає організацію цілеспрямованого спілкування школярів між собою й дорослими в умовах навчальних ігрових ситуацій.
Шлях по лабіринту починається з пункту № 1 і закінчується в пункті № 20. Якщо учні погоджуються з твердженням у прямокутнику то рухаються далі по стрілці «Так», а не погоджуються – по стрілці «Ні».
У грі беруть участь дві команди. Кожній видається картка з ланцю­гами правильних і неправильних висловлювань. Виграє та команда, яка першою пройде з лівого верхнього кута в правий нижній.
Учні можуть працювати парами – для роботи вони одержують на кожну парту файл зі схемою лабіринту. З допомогою підручника вони визначають шлях руху по лабіринту, переходячи від одного пункту до наступного.
Після завершення шляху по лабіринту учні обґрунтовують свої відповіді.

Творче домашнє завдання
     Для того щоб учень хотів виконувати домашнє завдан­ня, воно має бути цікавим, зрозумілим і невеликим за обся­гом. Важливо зрозуміти, що завдання повинно не тільки забезпечувати зворотній зв'язок з викладачем, а й всебічно розвивати допитливість учня, не тільки забезпечувати закріплення та контроль знань з хімії, а й підвищувати інтерес до предмета і навчати працювати з інформацією.
     Щоб виконати всі ці умови можна запропонувати учням самостійно скласти «Лабіринт» . Таке домашнє завдання формує практичні навички самостійної роботи з підручником, уміння аналізувати кожну фразу, сприяє розвитку інтересу до навчального предмету.










«Лабіринт»
1.Тема: «Речовини та їх властивості».
   1, 2, 3, 4, 8, 7, 12, 13, 14, 15, 20
2.Тема: «Чисті речовини і суміші».
   1,7,3,4,8,12,18,19,15,20.
3.Тема: «Атоми. Хімічні елементи,їхні назви та символи».
   1,6,11,16,12,8,9,10,15,20.
4.Тема: «Фізичні та хімічні явища».
   1,6,11,7,8,13,18,19,15,20.
5.Тема: « Оксиген. Кисень. Фізичні властивості кисню».
   1,7,2,3,8,12,17,18,19,15,20.
6.Тема: « Добування кисню в лабораторії».
   1,6,11,16,12,13,14,9,5,10,15,20.
7.Тема: «Ферум. Залізо».
   1,2,6,11,12,13,18,14,9,5,10,15,20. 


Хімічна гра «Морський бій»

Мета
     Забезпечити засвоєння знань з вивченої теми; зясувати  рівень навчальних досягнень учнів з теми, розуміння основних понять. Розвивати розумові процеси – аналіз, синтез, порівняння.

Хід гри
     Для проведення гри використовується планшет з нанесеним на ньому координатним полем – таблицею, стовпчики якої позначені великими буквами ( А,Б,В…), а лінійки – цифрами (1,2,3…).  В кожній клітинці таблиці розміщено формули , назви речовин, понять тощо, відповідно до теми,яка вивчається.
     На кожну парту роздається  файл із схемою.
     Пропонується два варіанти гри «Морський бій».
І варіант.
     Вчитель задає координати, за якими учні знаходять хімічну формулу, назву речовини тощо і відповідно до завдання роблять висновок. При цьому в зошиті вони записують координату та відповідь. В кінці гри проводиться захист  відповідей – учні обґрунтовують свої  твердження.
ІІ варіант.
     Учні працюють в парах. Гравці «ходять» по черзі – один задає координату, а другий записує її і відповідь. Якщо учень дав невірну відповідь, то гравець, який задавав координату записує її з іншою відповіддю в свій зошит. В кінці гри вчитель перевіряє відповіді учнів.


Види лабораторного посуду та обладнання

Мета: закріплення знань про види лабораторного посуду та обладнання.

Робота з навчальною таблицею.
     Учитель називає координати, а учні  розповідають ( записують ) про використання даного лабораторного посуду або обладнання.
Роботу можна проводити в парах.
      Гру можна використати на різних етапах уроку – перевірка знань фактичного матеріалу, первинна перевірка засвоєння знань.


А
Б
В
Г
Д
1
шпатель
піпетка
пробірка
порцеляно-
ва ступка
лаборатор-ний штатив
2
пробірко-тримач
лійка
скляна трубка
кристаліза-тор
термостійка склянка
3
штатив для пробірок
ложка
порцеляно-ва чашка
сухе пальне
хімічний стакан
4
товкачик
лапка штатива
крапельни-ця
кільце штатива
щільно зак- рита банка
5
металічна ложка
газовий пальник
технохімічні терези
мірний циліндр
піпетка
6
промивалка
наважки
предметне скло
спиртівка
пінцет



Речовини, тіла, матеріали
    
Мета: закріпити поняття «речовина», «матеріал», «тіло» та навчити  учнів їх розрізняти; навчити визначати речовини за їхніми фізичними властивостями; учити працювати самостійно, у парах.

Робота з навчальною таблицею.
     Учитель називає координати, а учні  усно або письмово  дають відповідь , вказуючи,  що це:  речовина, тіло, матеріал.
      Гру можна використовувати на різних етапах уроку – перевірка знань фактичного матеріалу, первинна перевірка засвоєння знань.
      Під час обговорення можна організувати виступи з висновками представників груп.

    


А
Б
В
Г
Д

1

мідь

вода

сода

зошит

поліетилен

2
зерно пшениці

залізо

мідний  дріт

склянка

скло

3

граніт

цемент

деревина

оцет

кисень

4

олія

алюміній

глина

залізний ніж

камінь

5
крапля води

капрон
золота каблучка

цинк

годинник

6

мармур

крижина

цукор
пластмасова пляшка
газета


Чисті речовини і суміші
Мета:  закріпити уявлення про чисті речовини та  однорідні і неоднорідні суміші, закріпити навички  відрізняти суміші від чистих речовин.
 Робота з навчальною таблицею.
     Учитель називає координати, а учні  усно або письмово  дають відповідь , вказуючи,  що це: чиста речовина, однорідна чи неоднорідна суміш.
     Роботу можна проводити в парах.
Гру можна використовувати на різних етапах уроку – перевірка знань фактичного матеріалу, первинна перевірка засвоєння знань.
     Під час обговорення можна організувати виступи з висновками представників груп.




А
Б
В
Г
Д

1
молоко
кисень

пінопласт

дим

цукор і вода

2
повітря
морська вода
пісок і вода

вуглекислий газ

 олія з водою


3
пісок і цукор
граніт
кров
кава

глина з водою


4
тирса і вода

джерельна вода
сіль і вода
мильна піна
сірка

5
сироп
глюкоза
туман
вода і бензин
сірка і залізо

6
дистильо-вана вода
Сіль і ошур-ки заліза
золото
бронза
чай

  
Прості та складні речовини

Мета:   перевірити знання символів, поглибити знання учнів про класифікацію речовин за складом їх молекул, систематизувати знання про будову та багатоманітність речовин.

Робота з навчальною таблицею.
     Учитель називає координати, учень – просту чи складну речовину під цими координатами.
1) Опитування проводиться по ланцюжку для кожного учня.
2) Робота може проводитися в парах.
3) Учні по вертикалі виконують завдання за таблицею.
     Варіант І: виписати десять формул простих речовин.
     Варіант ІІ: виписати десять формул складних речовин.
     Варіанти обмінюються виконаними завданнями і перевіряють.  
    
     Гру можна використовувати на різних етапах уроку – перевірка знань фактичного матеріалу, первинна перевірка засвоєння знань.



А
Б
В
Г
Д
Е
1
S

P

Fe2O3

FeO

Cu(OH)2

FeS

2
HNO3
Li

P2O5

H2

HI

BaCl2

3
NaCl
H2SO4

Ca

O3

CaO

MgSO4
4
K2O

Fe
FeCl2

Al2O3

Ca3P2

ZnS

5
Br2
Cl2O7

Hg
CO2

CH4
N2
6
Fe(OH)3

H2S

O2

LiOH
H3PO4
Al
7
NaOH
Hg
AgCl
CaCO3
Mg(NO3)2
Cl2


Хімічні формули
Мета: закріпити уявлення про спосіб запису складу речовин, навчити записувати хімічні формули та читати їх, закріпити вимову символів елементів.
Робота з навчальною таблицею.
     Учитель називає координати, учень – читає формулу і пояснює, що означає цей запис під цими координатами.
1) Опитування проводиться по ланцюжку для кожного учня.
2) Робота може проводитися в парах.
     Гру можна використовувати на різних етапах уроку – перевірка знань фактичного матеріалу, первинна перевірка засвоєння знань.




А
Б
В
Г
Д
Е
1
H2O

CO2
NH4+

FeO

Cu(OH)2

FeS

2
C6H12O6
Li+

P2O5

KMnO4

HI

BaCl2

3
NaHCO3
H2SO4

Ca3(PO4)2

SO42-

CaO

MgSO4
4
K2O

Fe(NO3)3
FeCl2

Al2O3

Ca3P2

ZnS

5
Br -
Cl2O7

Zn2+
CO2

CH4
OH-
6
Fe(OH)3

H2S

O2

Al(OH)3
H3PO4
Al3+
7
NaNO3
Mg2+
AgCl
CaCO3
Mg(NO3)2
Cl2


Відносна молекулярна маса та відносна формульна маса речовин
Мета: закріпити вміння обчислювати відносну молекулярну та відносну формульну маси.
Робота з навчальною таблицею.
1) Учитель називає координати, учні обчислюють відносну молекулярну масу речовини під цими координатами.
2) Робота  проводиться в парах.
Учні  обмінюються виконаними завданнями і перевіряють.  
    
     Гру можна використовувати на різних етапах уроку – перевірка знань фактичного матеріалу, первинна перевірка засвоєння знань.



А
Б
В
Г
Д
Е
1
Сu2O

NaNO3

C2H5OH
NH3
Cu(OH)2

Al2(SO4)3
2
Al2O3
Na2SiO3

C6H6
Ca(OH)2

MgI2

BaCl2

3
Fe2O3
H2SO4

CaCl2

P2O5

Al(NO3)3
MgSO4
4
Ba3(PO4)2
Fe2(SO4)3
MgF2

H2CO3
Ca3P2

NH4Cl

5
AlBr3
Cl2O7

Na2SO4
CO2

CH4
Na3PO4
6
Cu(NO3)2
H2S

SO3

Fe(OH)3
H3PO4
H2S
7
NaOH
Ca(HCO3)2
AgCl
MgCO3
BaSO4
Cl2O7


Фізичні та хімічні явища
Мета: закріпити поняття  про фізичні та хімічні явища, їх відмінності.
Робота з навчальною таблицею.
1) Учитель називає координати, учень – фізичне чи хімічне явище  під цими координатами.  Опитування проводиться по ланцюжку для кожного учня.
2) Робота може проводитися в парах.
3) Учні по вертикалі виконують завдання за таблицею.
     Варіант І: виписати фізичні явища.
     Варіант ІІ: виписати хімічні явища.
     Варіанти обмінюються виконаними завданнями і перевіряють.  
    
     Гру можна використовувати на різних етапах уроку – перевірка знань фактичного матеріалу, первинна перевірка засвоєння знань.



А
Б
В
Г
Д

1
плавиться лід
іржавіння заліза

падіння кульки

горіння вугілля

запах парфумів

2
відфільтро-вування осаду
поширення запаху
восени лис-тя жовтіє

вянення листя

фотосинтез

3
випарову-вання води
горіння паперу
подрібнення цукру
замерзання води

конденсація води


4
проходження електричного струму

утворення туману
притягання заліза до магніту
плавлення жиру
розділення нафти пе-регонкою

5
взаємодія оцту з содою
горіння магнію
вибілювання тканин
скисання молока
пригоряння їжі

6
кипіння води
почорніння срібних виробів
розчинення жиру в бензині
світіння розжарено-го тіла
плавлення цукру

Хімічна гра
"Чи знаєш ти підручник?.."

Тема 1. Початкові хімічні поняття.
Тема 2. Прості речовини. Метали та неметали.

Мета
  Забезпечити засвоєння знань з вивченої теми; розвивати пам’ять, розумові процеси – аналіз , синтез, співставлення; навчити учнів працювати не тільки з текстом підручника, а також із схемами, таблицями, малюнками, які додаються до відповідного матеріалу.

Хід гри
    Для  проведення  гри не­обхідно  мати планшет, на якому нанесене ігрове поле з певною кількістю  клітинок . У кожній такій клітинці розміщено  малюнок  із  підручника.
 Із  підручника  вчитель вибирає фрази, текст, формули, правила, які пояснюють ма­люнок  і  їх  записують  на окремих картках (розміри цих  кар­ток збігаються з клітинками ігрового поля). Планшет з ігровим полем можна закріпити вертикально, а картки прикріплюють до нього за до­помогою магнітів. Картонні картки до планшета можна прикріпити й іншим способом.
Гра полягає в тому, щоб якомога швидше правильно розкласти на ігро­вому полі картки, тобто знайти малюнок і коментарі на картці, які за змістом відповідають одне одному .
Учні можуть працювати парами – для роботи вони одержують на кожну парту файл із малюнками і картки з підписами.Після того,як діти розкладуть на ігровому полі картки з поясненнями до малюнків, проводимо захист роботи.







Хімічна гра «Сортувальник»

Мета
     Поглибити й закріпити знання з вивченої теми; перевірити розуміння учнями основних понять, удосконалювати навички самостійної  роботи з  термінами,  формулами, поняттями навчального матеріалу.  Узагальнити й систематизувати знання  з вивченої  теми.
Розвивати розумові процеси – аналіз, синтез, порівняння.

Хід роботи
     Кожна команда одержує набір карток з формулами , поняттями, назвами речовин, явищ тощо відповідно до гри, а також файл з схемою гри.
     Завдання видаються однакові для кожної групи. Члени команд повинні розкласти на схемі гри картки з написами , відповідно до завдання .
     По закінченні гри проводиться захист виконаної роботи. Учні порівнюють відповіді, обґрунтовують їх , виправляють помилки.



Гра  «Використання хімічних знань у побуті і промисловості».

Побуто-ва
хімія
Сільське
господар-ство
Харчова промис-ловість      
Фарма-цевтична
промис-ловість
Металур-гія
Будівниц-тво







     В ході гри пропонується розкласти картки з назвами продуктів,що використовує або виробляє певна галузь у відповідну колонку таблиці.
     Перелік назв до завдання гри: цукор, чавун, цемент, вітаміни, глина, харчова сода, бронза, спиртовий розчин йоду, гіпс, сіль кухонна, вапно, пероксид водню, сталь, оцет, латунь, пісок, алюміній, мило, антибіотики, мінеральні добрива, пральний порошок, стимулятори росту рослин, клей, соняшникова олія,кальцинована сода, нашатирний спирт,цегла.


Гра  «Речовини».

Зустрічаються в природі
Отримують штучно




    В ході гри пропонується  розкласти картки з назвами речовин в дві колонки ( див. таблицю).
     Перелік назв речовин : алмаз, вода, природній газ, мармур, вугілля,цукор, нафта, деревина, пінопласт, вапняк, чавун, каучук, оцет, бутон, гіпс, срібло, вітамінні препарати, вовна, фарфор, шовк, сталь, капрон, золото, маргарин, папір, органічне скло, бавовна, льон, силікатний клей, поліетилен, цирконій, алюміній, кварц, крохмаль, графіт, гума, бронза.



Гра «Чисті речовини і суміші».

Чисті речовини

Суміші






     Учням треба розкласти картки з написами у дві колонки таблиці з нижче наведеного переліку: фарба, кисіль, мильна піна, джерельна вода, мед, пісок, туман, пінопласт, чай, золото, молоко, дистильована вода, нафта, дим, кухонна сіль, кисень, бронза, водний розчин глюкози, озон, водень, повітря, морська вода,  крохмаль, силікатний клей, ртуть, граніт, йодна настоянка, компот, будівельний розчин, гіпс.




Гра «Валентність».

І
ІІ
ІІІ
ІV
V
VІ
VІІ











     Кожна команда одержує набір карток з формулами сполук. Члени команд повинні розподілити картки по колонках таблиці  відповідно до валентності першого елемента формули. Нижче наведено перелік формул гри :SO3, Cu2OP2O5 ,  N2O5,  CrO3,  K2O , CuOCO2 , COCl2O7,  PH3 , SiH4 , V2 O5,  Li2OMnO2,  MgO,   Al2O3,  PbO2,  SeO3,  Br2O7,  MgH2 , CH4 , NaHB2O3,ZnO .



Гра «Масова частка елемента у сполуці».

Масова частка першого елемента у формулі менша
Масова частка першого елемента у формулі більша





     Кожна команда одержує набір карток з формулами сполук. Провівши обчислення, визначити масові частки елементів у сполуках і розподілити  картки із формулами  у відповідні колонки.
Перелік формул :FeO, CaH2,  KClO3, Al2O3, CaO, CuO, Cu2O, CaS, FeS2, CaCO3, CO, Al(OH)3, K2O,  NO2, H2S.



Гра «Фізичні та хімічні явища».

Фізичні явища
Хімічні явища






     Кожна  команда одержує набір карток із записаними на них фізичними і хімічними явищами. Члени команд розподіляють  картки з написами  явищ у відповідні колонки таблиці.
Нижче наведено перелік явищ:
·        Залишений в полі стіжок сіна загниває;
·        Утворення інею на деревах;
·        Ржавіння бляхи;
·        Прокисання молока;
·        Очищення металевої деталі від іржі наждачним папером;
·        Поширення запаху диму в приміщенні;
·        Залитий у форму розчин бетону затвердіває;
·        Утворення хмар;
·        З дна болота піднімаються бульбашки неприємного на запах газу;
·        Утворення накипу в чайнику;
·        Набуття олією гіркого смаку при тривалому зберіганні;
·        Утворення солі при випаровуванні морської води;
·        Потемніння срібних виробів;
·        Тверднення розплавленого парафіну;
·        Розшарування струшеної суміші води  та бензину;
·        Горіння природного газу;
·        Поява запаху озону після грози;
·        Утворення туману;
·        Вицвітання тканини на сонці.



Література
  1.  Ярошенко О.Г. Групова навчальна діяльність школярів:  теорія і методика. —К.: Партнер, 1997р
  2. Буряк В.К. Самостоятельная работа учащихся.—М.: Просвещение, 1984
  3. Лозовая В.И.Познавательная активность школьников.---Харьков: Основа, 1990
  4. Науменко Г.С. Дидактичні ігри на уроках хімії.—Харків: Основа, 2008
  5. Задорожний К.М. Інтерактивні технології  на  уроках хімії.— Харків :Основа , 2006
  6. Тыльдсепп А.А Мы изучаем химию.—М.: Просвещение, 1988
  7. Шулдик В. Технології інтерактивного навчання. Журнал Хімія.Біологія”/. 2005р. №52. Стор.2



Приклади використання дидактичних ігор  на різних етапах уроку хімії

    На початку уроку, використавши кросворд або гру «Дешифрувальник», можна озвучити тему уроку. Наприклад, ключове слово кросворду є темою уроку, а закодоване слово у грі «Дешифрувальник» - хімічним поняттям.
У ході пояснення нового матеріалу і під час закріплення можна використати такі дидактичні ігри:
«Сам собі вчитель»
Оберіть собі завдання.
Оцінка «4-6» - з'єднайте стрілками воду з тими оксидами, з якими вона взаємодіє.
Оцінка «7-8» - напишіть продукти реакцій.
Оцінка «10-12» - складіть рівняння хімічних реакцій, розставте коефіцієнти.

«Запитання відповідь»

     Учню, якого викликали до дошки, товариші ставлять запитання до вивченого параграфу (не заглядаючи в підручник). Оцінюють точність і правильність відповідей і самих запитань.

«Хімічний елемент»
У дітей та вчителя є набір карток із символами хімічних елементів. Учитель промовляє назву елемента, діти піднімають картки, або вчитель показує картку, а діти промовляють назву елемента. Можна запропонувати ведучого із числа дітей.
(Н, О, Са, Mg, N, АІ, Сu, Ag, Аu, С, К, В, Ве, Р, S, СІ, Fе).

 «Місткий кошик»
Цей методичний прийом дуже доречний перед проведенням тематичного оцінювання, оскільки відіграє роль розминки.
На аркуші паперу діти малюють кошик, на якому пропонується написати терміни з вивченої теми. Головне, щоб «кошик» був заповнений доверху. Через певний час учитель зупиняє гру і просить одного з учнів зачитати слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їх записах.Переможцем виявиться учень, у якого більше за інших записано термінів, тобто в якого найбільш місткий кошик для знань.

 «Вірю - не вірю»
Цей прийом можна використовувати на будь-якому етапі уроку. Кожне питання починається словами: «Чи вірите ви, що...» Учні повинні погодиться з цим твердженням чи ні.

Рефлексія здійснюється протягом усього навчального, виконуючи на різних етапах різні функції. При цьому важливо, щоб до процесу рефлексії були залучені й учні, і вчитель. На моїх уроках рефлексія проводиться в усній і письмовій формі різними прийомами, з якими можна познайомитись в
роботах.

«Знайди помилку»
Такі завдання можна дати як всім учням, так і групам учнів. В завданнях є помилки, які явні, є такі, що малопомітні, дивлячись, на чому сконцентрують свою увагу учні. Наприклад, в 7 класі після вивчення закону збереження маси речовин та хімічних рівнянь даю завдання, в якому помилками є невірно розставлені коефіцієнти. На цьому учні одразу й зосереджують свою увагу. Але крім цього в завданні є помилкові формули, складені не у відповідності до валентності. Помічають ці помилки учні, що мають ґрунтовніші знання.
2Hg + 2O2 = 2HgO
2Al + 3Cl2 =2AlCl3
2AgNO3 = 2Ag + NO2 + O2
4Fe + O2 = 2Fe2O
2Fe + 3Cl2 = 2FeCl3
P +O2 = PO2

Гра «Задачі без запитання»
Для активізації навчання використовують гру «Задачі без запитання». Учням, поділеним на малі групи, видаються картки зі скороченим записом умови задачі та пропонують самостійно поставити питання й розв’язати її.
Наприклад:
Відомо:
m(Na2CO3) = 10,6 г
HCl – розчину у надлишку
?


Відомo:
v(NaOH) = 0,6 моль
H2SO4 – розчин у надлишку
?
Як видно із завдання, учні мають можливість поставити різноманітні запитання. Одні можуть знаходити масу чи кількість речовини одного продукту реакції, інші – двох, ще інші можуть обчислити і масу і кількість речовини. Таким чином, залежно від підготовки школярів, задачі будуть різної складності.


Такі завдання є цікавими для учнів, оскільки ставлячи запитання до задачі вони стають її співавторами.

 «Кросворди»
Можна запропонувати такі варіанти роботи з кросвордом:
Розгадати кросворд, заповнивши порожні клітинки.
Сформулювати питання до слів у заповненому кросворді.
Заповнюючи кросворд, визначити, яке ключове слово виділено,і пояснити його значення.
Створити кросворд самостійно, використовуючи терміни, які були вивчені раніше.

Робота з текстовими матеріалами
 «Шерлок Холмс»
Учням пропонується швиденько прочитати текст і скласти до нього якнайбільше запитань, не користуючись самим текстом. Питання мають охопити весь матеріал і врахувати найменші дрібниці. Визначається найдовший список питань. Учні дають відповіді на них. Учитель відзначає найбільш активних гравців.

Робота з текстовими матеріалами
"Шпаргалка"
Учням пропонується зробити шпаргалку (у три етапи) до складного або великого за обсягом тексту домашнього завдання. Цей методичний прийом прийнятний тоді, коли матеріал добре знайомий учням.
Етап 1. Скласти план тексту, використовуючи всього декілька ключових слів. Умова: на читання однієї сторінки тексту і конспектування відводиться тільки 30 секунд. Записи, які стосуються однієї сторінки підручника, відділяються суцільною лінією.
Етап 2. Текст знову з першої сторінки. Конспект записують у формі коротких тез. На роботу з однією сторінкою тексту відводиться 1 хвилина.
Етап 3. До шпаргалки записують питання з кожної сторінки, час роботи - 1 хвилина.
Після закінчення роботи проводиться конкурс шпаргалок (найкращі шпаргалки і питання).

Робота з текстовими матеріалами
Позначки
Ця міні стратегія допомагає усвідомлювати текст, виділяти в ньому відоме, невідоме, цікаве, "сортувати" матеріал. В процесі читання тексту учні роблять на полях позначки "+" — відома інформація, "—" — нова інформація, "?" — незрозуміла інформація, "!" — що здивувало, збентежило. Після цього заповнюється табличка в зошиті, в яку заносяться записи з опрацьованого тексту. Це привчає до ефективної самостійної роботи з текстом.
"+"відома інформація "-" нове "?" незрозуміле "!" що здивувало.

Робота з текстовими матеріалами
Перевірка домашнього завдання
 "Пінг-понг"
 До дошки виходять два учні й по черзі ставлять один одному питання за домашнім завданням. Учитель оцінює їх відповіді.

Перевірка домашнього завдання
"Рецензія"
Учні класу прослуховують відповідь і пишуть рецензію за планом, який записаний на дошці. План рецензії:
• Повнота відповіді.
• Логіка викладу.
• Наявність (відсутність) фактичних помилок у викладі.
• Мовна грамотність.
• Наявність прикладів.
• Оцінювання відповіді.
Рецензії можна перевірити вибірково, учитель дає свої коментарі до них.

Перевірка домашнього завдання
Тренування пам’яті й уважності

Варіант 1. Це достатньо цікавий прийом, він особливо ефективний, коли учні будуть готові працювати з ним. Попередьте їх заздалегідь, щоб вони уважно читали домашній параграф.
Учитель дає учням аркуш, на якому посередині розташований текст (частина вивченого матеріалу). Завдання полягає в тому, щоб учні змогли написати необхідний текст зверху і знизу наявної фрази. Або спробувати висловити його усно - що ж мало передувати фразі й чим вона повинна була закінчуватися.
Варіант 2. Учитель пропонує учню прочитати текст домашнього параграфа і при цьому закладкою закриває частину тексту. Учень відтворює цей текст по пам’яті. Клас стежить за підручником і оцінює однокласника.

"Наукові коментатори"
Запропонувати учням переглянути не озвучені відеофрагменти, прокоментувати їх. Записати рівняння хімічних реакцій. 

В кінці роботи потрібно зробити короткий аналіз.
«Підіб’ємо підсумки»
Один з найпоширеніших прийомів усної рефлексії, що, як правило, застосовується на етапі завершення уроку, - це промовляння за такою схемою:
На уроці я...
дізнався...
зрозумів...
навчився...
найбільший мій успіх - це...
найбільші труднощі я відчув...
я не вмів, а тепер умію...
я змінив своє ставлення до...
на наступному уроці я хочу...

                      Хімічне доміно

Правила гри, як і в доміно. Тільки на картках написані формули речовин. Необхідно покласти картки так, щоб між речовинами відбувалася реакція.
Якщо один з гравців поклав неправильну картку, то інший гравець, який помітив це повинен підняти руку. Тоді в справу втручається учитель (так-так, учитель в грі теж зайнятий). Він з’ясовує, чи правильно покладена картка, і пояснює помилки. Учень, який неправильно поклав картку забирає її і набирає ще дві. Якщо ж винен інший учасник (той, що підняв руку), а карта була покладена правильно, то дві карти набирає вже він.

Хімічні шашки

Мета: узагальнити й закріпити знання про реакції йонного обміну; закріпити навички й уміння  складати йонні рівняння в розчинах електролітів; сприяти розвитку інтересу до навчального предмета; розвивати мислення  учнів.

Хід гри: фігури розставляють на дошці в такому порядку: в першому рядку по відношенню до гравця ставлять фігури з формулами простих і складних аніонів; в другому рядку – фігури з формулами катіонів:
ОН, Cl, S2−, SO42− , CO32− , PO43− , Ag+,  Mg2+, Ca2+, Ba2+,  Zn2+, Fe3+ .
Розташування фігур в кожному із рядів на результат гри не впливає і тому може бути довільним.
     Завдання гри – заповнити вихідні лінії суперника своїми фігурами, при цьому потрібно дотримуватися наступних  правил: гравці ходять почергово фігурами на одну вільну клітинку вперед, вліво чи вправо.
Фігуру суперника, що знаходиться на сусідній діагоналі,  можна брати при умові, що між  йонами,зображеними на шашках, може відбуватися хімічна реакція. В цьому випадку гравець записує в зошиті молекулярне,  повне і скорочене йонні  рівняння хімічної реакції, після чого ставить фігуру суперника на будь – яку максимально віддалену клітинку його поля, а на вільну клітинку ставить свою фігуру.
     Якщо ж атакуючий гравець не зміг правильно написати потрібне рівняння реакції, то це робить гравець, що захищається. І тоді він ставить фігуру суперника на будь – яку максимально віддалену клітинку його поля, а на вільну клітинку ставить  свою фігуру. В грі перемагає той, хто першим заповнить своїми фігурами вихідні позиції суперника.

     Дану гру можна запропонувати учням  9 класу після засвоєння теми «Електролітична дисоціація»;  під час узагальнення знань з неорганічної хімії в 11 класі;  для проведення шашкових турнірів між учнями 9 – 11 класів


Використання художньої літератури на уроках хімії
   Розвиваючи творчий інтелект, ми повинні звертати особливу увагу на розвиток почуттів учнів, їх творчої уяви. Вчителі повинні пам'ятати, що вони виховують не бездушних, механічних роботів, здатних до розв'язання логічних завдань будь-якої складності. Тільки емоційно обдарована людина, що має розвинуту творчу уяву, здатна на справжню творчу діяльність.
   Для розвитку творчої уяви учнів на своїх уроках використовую художню літературу.
     Основне завдання сучасної середньої загальноосвітньої школи – дати молодому поколінні глибокі, міцні знання з точних наук, виробити вміння і навички застосовувати їх на практиці.
     Для успішного виконання поставленого завдання потрібно підвищити якість навчання і виховання, забезпечити більш високий науковий рівень викладання. Важливу роль у цьому відіграють міжпредметні зв’язки як фактор оптимізації навчального процесу.
    Використання фрагментів художніх творів на уроках сприяє виник­ненню і підтриманню пізнавального інтересу в учнів. Вдало включені до уроку фрагменти літературних творів роблять пояснення вчителя більш цікавим, привертають увагу учнів, допомагають побачити хімічні явища в оточуючому середовищі, підвищують емоційність сприйняття, сприя­ють розвитку образного мислення, уяви, формують здатність висловлю­вати оригінальні ідеї.
Методика використання художнього слова може бути різноманітною.     По-перше, фрагменти творів можна використовувати для опису хімічних явищ, демонструючи таким чином зв'язок даного явища з життям люди­ни.
По-друге, фрагмент з твору можна супроводжувати запитанням, відповідь на яке повинні дати учні.
Використовувати подібні прийоми можна на різних етапах уроку: при поясненні нового матеріалу, його закріпленні, під час опитування учнів.
Фрагменти художніх творів можна використовувати для проведення позаурочних заходів: конкурсів, вікторин.

Тема: «Фізичні та хімічні явища»

Ось як казав про хімічні явища  Еразм Дарвін (дід Чарльза Дарвіна)
Хімічний склад свій змінювати
Повинні усі форми життя у вічній суперечці,
Вони живуть, щоб вмерти незабаром,
І вмирають, щоб ожити знову.
Так речовина безсмертна вміє
Бурь переважаючих перемагати порив.
Не гинучи в них, росте і зріє,
Часом лише форму змінивши,
Життя робить речовинам добір,
Усе шкідливе поспішає вигнати як сміття,
А чисте, перетравивши, засвоїти.

7 клас
Тема: «Атоми. Хімічні елементи»
8 клас
Тема: «Будова атома»

С.Щипачов. «Читаючи Менделєєва»
Природа має лиш один секрет –
Чи тут, чи там, у Космосу глибинах,
Все: від малих піщинок до планет –
Із елементів складене єдиних .

7 клас
Тема: «Атоми. Хімічні елементи»
8 клас
Тема: «Будова атома»

В.Брюсов. «Світ електрона»
Можливо,що ці електрони –
Світи, де пять материків.
Знання, мистецтво, війни, трони
І память сорока віків.
А ще, можливо, кожний атом –
Той Світ, що сто планет трима.
Там стиснуто, мов у кліщатах,
Все, що тут є й чого нема.

Малі їх розміри. Й та ж сама
Їх нескінченність , як і тут.
І так як тут – там сум і замість
Й пихи вселенської статут.


7 клас
Тема: «Прості речовини. Метали і неметали»

   Фрагмент з роману О. Бєляєва «Продавець повітря»
      «Містер Бейлі відкрив шості двері, і я побачив дивовижне видовище. Перед нами був величезний підземний грот. Десятки ламп освітлювали велике озеро, вода якого вирізнялася надзвичайно красивим блакитним кольором. Здавалося, неначе в цю підземну печеру впав шматок блакитного неба.
-     Рідке повітря, - сказав Бейлі.
Я був уражений. Досі мені доводилося бачити рідке повітря тільки в невеликих посудинах нашої лабораторії».

    Питання. Які властивості має рідке повітря?
Відповідь. Всі реакції, які є характерними для кисню, відбуваються і в повітрі, але повільніше, бо в цьому випадку кисень розведено іншими газами. У рідкому повітрі концентрація кисню значно вища, і багато ре­акцій у ньому протікає з тією ж інтенсивністю, як і в газоподібному чис­тому кисні. Так, тліюча скіпка в рідкому повітрі спалахує яскравим по­лум'ям, як і в атмосфері чистого кисню.

7 клас
Тема: «Прості речовини. Метали і неметали»
Фрагмент з роману Ж. Верна «Таємничий острів»
«-Яке паливо замінить вугілля?
- Вода,— відповів інженер.
-   Вода? - перепитав Пенкроф...
-Так, але вода, розкладена на складові частини,- пояснив Сайєрс Сміт. - Без сумніву, це буде робитися за допомогою електрики, яка в ру­ках людини стане могутньою силою. Так, я впевнений, що настане день, і вода замінить паливо; Гідроген і Оксиген, які входять до її складу, бу­дуть застосовуватись і окремо; вони будуть невичерпним і таким потуж­ним джерелом тепла і світла, що вугіллю до них далеко! Настане день, друзі мої, і в трюми пароплавів будуть завантажувати не вугілля, а балони з двома цими стиснутими газами, і вони будуть згоряти з велетенською тепловою віддачею... Вода - це вугілля наступних століть».
Питання. Які переваги має водень порівняно з іншими видами палива?
Відповідь. Цей вид палива є екологічно більш чистим.
     Цей же фрагмент можна запропонувати учням 9 класу на уроці під час вивчення тем  «Хімічні реакції», «Узагальнення знань з хімії» .

7 клас
Тема: « Фізичні та хімічні явища»

Уривок з вірша А. Ахматовой
На рукомойнике моем
Позеленела медь,
Но так играет луч на нем,
Что весело глядеть.

Питання. Поясніть про який  процес  йде мова у цьому фраг­менті.
Відповідь. Уданому випадку наведено опис появи нальоту або плівки на мідному умивальнику. Ця плівка утворюється на поверхні металу в результаті його складної і багатостадійної взаємодії з кислотами, соля­ми і газами, які містяться в атмосфері або в грунті і воді. Утворення її - це хімічне явище.

7 клас
Тема: «Добування кисню в лабораторії»

Н.Киселёва. «Та история простая…»
Та история простая…
Джозеф Пристли как-то раз,
Оксид ртути нагревая обнаружил странный газ.
Газ без цвета, без названья,
Ярче в нём горит свеча.
А  не вреден для дыхнья?
(Не узнаеш у врача!)
Новый газ из колбы вышел,
Никому он не знаком.
Этим газом дышат мыши
Под стеклянным колпаком.
Человек им тоже дышит,
Джозеф Пристли быстро пишет:
«Воздух делится на части»
(Эта мысль весьма нова).
Здесь у химика от счастья
И от воздуха отчасти
(От его важнейшей части)
Закружилась голова…
Кошка греется на крыше,
Солнца луч в окошко бьёт.
Джозеф Пристли, с ним две мыши
Открывают кислород.

8 клас
Тема: «Кислоти»

Фрагмент із оповідання М. М. Пришвіна «Соляна кислота»
   «Чи відомо вам, що в годуванні вовченят бере участь і самець-вовк? У матері в молоці бракує необхідної для живлення молодих вовків соляної кислоти, і, щоб  поповнити цю нестачу   до молока потрібно відригнути маленькому вовченяті  своєї їжі з соляною кислотою. У такому годуванні бере участь і вовк-самець».
     Наведений приклад є доказом того, що хлоридна  кислота входить до  складу шлункового соку тварин і сприяє травленню.

7 клас
Тема: «Типи простих речовин: метали й неметали.»
10 клас
Тема: «Металічні елементи та їх сполуки»

Під час знайомства учнів з агрегатним станом металів вчитель відзна­чає, що всі метали, окрім ртуті, - тверді речовини. Рідкий стан ртуті ви­значає її здатність до випаровування, тому розлита ртуть є отруйною і небезпечною. Для підтвердження своїх слів можна зачитати фрагмент із оповідання І. А. Єфремова «Озеро гірських духів», в якому описано гірське ртутне озеро.


10 клас
Тема: «Алюміній»

M. Г. Чернишевський у своєму романі «Що робитипророкував алю­мінію долю металу майбутнього. Це пророцтво було зроблено в той час, коли алюміній коштував стільки, скільки і золото.

Фрагмент з роману М. Г. Чернишевського «Що робити?»
«З чого ці двері і рами вікон? Що це таке? срібло? платина? Та й меблі усі однакові, меблі з дерева тут лише примха, вони тільки для різноманітності. Але з чого ж усі інші меблі, стеля і підлога? «Спробуй посунути це крісло», - говорить старша цариця. Ці металеві меблі легші за наші горіхові. Але що ж це за метал? Я знаю тепер, Саша показував мені таку дощечку, вона була легка, як скло, зараз вже є такі сережки, брошки, так, Саша говорив, що рано чи пізно алюміній замінить собою дерево, можливо і камінь. Але скільки цього багато! Скрізь алюміній і алюміній і усі проміжки вікон одягнені величезними дзеркалами. І які килими на підлозі! Ось в цьому залі половина підлоги відкрита, тут і видно, що вона з алюмінію».


10 клас
Тема: «Карбонатна кислота. Карбонати та гідрогенкарбонати»

Уривок з роману Л. Буссенара «Викрадачі діамантів»
«Пожежа тривала кілька годин поспіль. Печера перетворилася на справжню піч для випалу вапняку. Велетенської сили полум'я обпалило весь вапняковий пласт, що є кальцій карбонатом. Під дією полум'я відбу­лося розкладення вапняку... й утворилося саме те, що називають негашеним вапном. Залишалось тільки подіяти на нього відповідною кількістю води. Так і трапилось. Злива, що почалася одразу після грози, залила всю цю велетенську масу негашеного вапна. Вона розбухла і почала з веле­тенською силою розпирати вугілля, яке її стискувало, та виштовхувати його до провалля... Скелі, дерева, скарб, мумії - все зникло в одну мить разом з негідниками».

Завдання. Напишіть хімічні реакції, які поясняють процеси, що відбу­валися в печері.
    Відповідь.         СаС03 →СаО + С02
                          СаО + Н20 → Са(ОН)2

10 клас
Тема: «Неметалічні елементи та їх сполуки»

Уривок з роману А. Конан Дойля «Собака Баскервілей»
«Його велетенська паща все ще світилась блакитним полум'ям, гли­бокі дикі очі були обведені вогняними колами. Я доторкнувся до цієї па­лаючої голови і, віднявши руку, побачив, що мої пальці також засвіти­лись у темряві.
-Фосфор,— сказав я.
-Так, і якийсь особливий препарат, - підтвердив Холмс, потягнув­ши носом. - Без запаху, щоб собака не втратив нюх».

Питання. У чому помилка автора при описі властивостей фосфору?
Відповідь. Фосфор має кілька алотропних видозмін, які значно відрізняються одна від одної: білий, червоний та чорний фосфор. З них тільки білий фосфор світиться у темряві, однак він дуже отруйний та на повітрі здатен самозапалюватися. Якби він покривав шерсть собаки, то вона отримала б опіки від його загоряння. Білий фосфор можна було б нанести на шерсть собаки, не допустивши його  спалахування,якщо змішати малу його кількість із вазеліном (воском). Білий фосфор зберігають під водою.

10 клас Тема: «Сульфатна кислота.»)
Уривок з повісті К. Г. Паустовського «Кидок на південь»
«На поворотах Келасура намивала маленькі піщані коси. Вони сяяли  під сонцем, наче золотий пісок. Вперше, потрапивши на Келасуру, я намив з цього берегового піску жменю темно-золотих лусочок — веселих і невагомих. Але за годину вони почорніли і сталі схожі на залізні ошурки. У Сухумі мені пояснили, що це не золото, а сірчаний колчедан».
Питання. Що відбувається із колчеданом під час його випа­лу? Напишіть рівняння реакції.
Відповідь. Внаслідок випалювання  колчедану утворюються ферум(ІІІ) та сульфур(ІV) оксиди.
4FеS2 + 1102 → 2Fе203+ 8S02

10  клас
Тема: «Силікати»

М.В.Ломоносов «Лист про користь скла»
Невірно той про речі думає, Шувалов,
хто поважає скло не так, як мінерали…
У захваті співаю зараз похвалу
не самоцвітам я, не золоту, а склу…-
Коли лихий борей лютує і реве
й морозним подихом стискає все живе,
не в силах стерпіти вітрів різкої зміни,
ховається людина за грубезні стіни.
Без світла в них сидіти б змушена була
чи зносити мороз, якби не знала скла,
бо промінь сонячний вона крізь скло впускає
і лютість холоду її вже не лякає.
У захистку й на волі бути водночас -
хіба ж не диво це, не радощі для нас?!
Спливають довгі роки людського життя,
втрачає гостроту наш зір без вороття,
і ми не бачимо тоді краси та вроди,
чудесних тонкощів мистецтва і природи.
Позбутись читання, відмовитись від книг -
страшніших  мук ніхто придумати б не зміг,
немилим став би світ, навіки б зникла втіха !
Одне лиш тільки скло врятує нас від лиха:
майстерних людських рук новий чудесний твір,
нам окулярами воно поверне зір!
Нам відкриває скло у трубах зорових
безмежні небеса і все, що є на них:
там стільки сяє сонць у полумї гарячім,
недвижних стільки зір вночі ми ясно бачим,
круг Сонця нашого – великі та малі
планети й Місяць там, що ходить круг Землі.
Нам безліч дивних див пізнати скло дає:
що в морі, і в лісах, і що в повітрі є,
і речі збільшивши, воно, коли потрібно,
у  лікуванні теж поможе нам несхибно.
Чимало мікроскоп відкрив нам потайних
найтонших в тілі жил і часточок дрібних.
І це не все! Вже скло в барометрах чутливих
попереджає нас , чи дощ впаде на нивах,
чи грім загуркотить, чи вітер повійне,
чи сонце припече і хмари розжене.
Вже не плекатимуть надій облудних люди,-
а як покаже скло, насправді так і буде!

10клас
Тема: «Неметалічні елементи та їх сполуки»

Луї-Себастьян Мерсьє в «Картинах Парижа» пише:
     «Частими нещастями , як у самому Парижі, так і в його передмістях, є випадки смерті від чаду. Крім усіх інших гірких,невичерпних мук, викликаних крайньою вбогістю, смерть від чаду — часте явище в родинах нещасних, у яких немає гро­шей для купівлі дров.
Потрібно сказати, що в Па­рижі чимало громадян живуть у темних коморах без печей (дру­га половина XVIII ст.). Ці не­щасні змушені в зимовий холод розводити вогонь посеред кімна­ти, причому в стелі не буває, зви­чайно, ніякого отвору, схожого на той, який роблять у себе ди­куни. І нерідко вони разом з дітьми задихаються під час сну...
Чи не можна піддати ка­м'яне вугілля обробці, яка б позбавила його смертоносних частинок? Над цим завданням зараз працюють, і я не сумні­ваюся в тому, що уряд чекає тільки закінчення дослідів, щоб їх обнародувати».

Чому парижани нерідко за­дихалися під час сну?
Які смертоносні частинки місти­лися у вугіллі?
Чи вдалося їх позбутися вченим, на яких сподівався  автор?



Відповідь.
Причина отруєнь парижан — чадний газ, який нагромаджується в кімнатах (відсутні отвори в стелі для його виведення).Вугілля не містить ніяких смертоносних частинок.
С + С022СО.
Чадний газ може утвори­тися не тільки внаслідок зго­ряння вугілля, а й після зго­ряння дров за умови нестачі кисню.


10 клас
Тема: «Неметалічні елементи та їх сполуки»

М.Гоголь. «Зачароване місце».
   «Зирк – убік від стежки на могилці спалахнула свічка. Бач! – спинився  дід, руками взявся в боки і дивиться: свічка погасла; вдалині і трохи далі засвітилась друга. Скарб!– скрикнув дід. – Закладаюсь на що хочете, якщо не скарб!..»

   Письменник використав старе народне повіря. Здавна люди знали, що на болотах та на могилах часом спалахують і неначе блукають якісь таємничі блакитні вогники. Явище було незрозумілим, воно лякало. Згодом наші прадіди знайшли йому своє пояснення:
- Це нечистий запалює свічечки над захованими у землі скарбами…
Це він запалює і вогники над трясовинами, щоб заманювати і топити у болоті людей…

   Появу таємничих вогників легко пояснити: у глибині болота , або в могилах відбувається гниття решток живих організмів. Під час гниття утворюються газоподібні і рідкі сполуки фосфору з воднем.
Фосфіни на поверхні землі у присутності кисню самозаймаються.

8 клас
Тема: «Будова атома: ядро й електронна оболонка»
А.Конан Дойл. «Маракотова безодня»
   «Одним із дивовижних відкриттів хіміків Атлантиди є газ, який в десять разів легший за водень і якому  Маракот дав назву левіген»

Завдання: відшукати в даному уривку повісті помилку.
Назвіть найлегший газ на землі.
Охарактеризуйте його фізичні та хімічні властивості.
Як ви вважаєте, чи можливе існування на нашій планеті газу, що легший за водень? Відповідь обґрунтуйте.

10 клас
Тема: «Кальцій. Солі кальцію»

М.М.Федоровський. «Поема про мінерали»
За формулою, як не глянь,
Вони не відрізняються ніяк.
Все той же кальцій це о три,
Як мармур, так і крейда, і вапняк.

10 клас
Тема: «Карбонатна кислота. Карбонати та гідроген карбонати»

Г.Р.Хаггард. «Клеопатра»
    «… Вона вийняла з вуха одну з тих величезних перлин і занурила її в рідину. Запанувала тиша, вражені гості, завмерши, спостерігали, як незрівнянна перлина повільно розчиняється в рідині. Ось від неї не залишилось і сліду, і тоді Клеопатра підняла келих і випила напій весь до останньої краплини.»

Який напій випила Клеопатра?
Що сталося з перлиною?

8 клас
Тема: «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва»

     У романі «Війна світів» Г.Веллс  розповідає про війну , розв’язану космічними прибульцями -  марсіанами на Землі. На руїнах своєї колишньої  цивілізації  земляни несподівано знаходять чорну  речовину – смертельну отруту, яка виявилася  хімічною  сполукою  Аргону.

Якої  неточності  припустився  письменник?
(Аргон – інертний газ.)


7 клас
Тема: «Чисті речовини й суміші»
9 клас
Тема: «Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза»

Ж.Верн. «Таємничий острів».
    «Наливши кленовий сік у великі глиняні посудини, його поставили на вогонь і піддали випаровуванню. Як тільки рідина почала густіти, починали розмішувати її деревяною лопаткою… Сік клена перетворився  на густий сироп. Цей сироп вилили в глиняні посудини різноманітної форми. Наступного дня сироп застиг. Це був справжній…
злегка  жовтуватий, майже  прозорий і дуже смачний»
Про що йде мова? (Сахароза)

9 клас
Тема: «Найважливіші органічні сполуки»

А.Конан Дойл. «Пригоди Шерлока Холмса»
    « - Я повернувся в Лондон і сім тижнів не виходив з дому, займаючись дослідами з органічної хімії».

Що таке хімія?
Назвіть розділи хімії.
Що таке органічна хімія?
Назвіть елементи, атоми яких беруть участь в утво­ренні органічних сполук.
Назвіть спільні та відмітні риси органічних і неорга­нічних сполук
8 клас
Тема: «Основні класи неорганічних сполук»

А. Конан Дойл. «Пригоди Шерлока Холмса»
«З декількох посудин Холмс узяв піпеткою зразки рідин, змішав їх в окремій пробірці і поставив її на столик. У правій руці він тримав смужку лакмусового паперу.
Ви прийшли в найвідповідальніший момент, Ватсона,— сказав він.— Якщо цей папірець залишиться синім, усе добре. Якщо почервоніє, це означатиме, що хтось розлучився з життям. — Він опустив папір в пробірку, і він відразу набув  блідого брудно-малинового кольору.— Гм! Я так і думав! — вигукнув Холмс».

Які речовини називають індикаторами?
Як поводить себе лакмусовий папірець у різних сере­довищах (нейтральному, лужному та кислому)

10 клас
Тема: «Неметалічні елементи та їх сполуки»

Ж. Верн. «Пятнадцятирічний капитан»
    «Слід сказати, кузен Бенедикт дуже невдало вибрав яму, щоб провалитися. Коли його витягнули, з рідкого бруду піднялася безліч бульбашок газу, які лопалися, поширюючи смердючий, задушливий запах».

Бульбашки якого газу піднялися з багнюки? Відпо­відь обгрунтуйте.
Опишіть фізичні та хімічні властивості цієї речовини.

7 клас
Тема: «Початкові хімічні поняття»
10 клас
Тема: «Неметалічні елементи та їх сполуки»

А. Конан Дойл. «Пригоди Шерлока Холмса»
     «Ряди всіляких склянок і пробірок на столі, що поширюють по кімнаті різкий запах соляної кислоти, підказали мені, що він весь день займався такими милими його серцю хімічними дослідами».

Назвіть відомий вам хімічний посуд. Яке його при­значення?
Що таке хімічний дослід?
Опишіть фізичні властивості речовини, про яку зга­дується у творі.
Опишіть хімічні властивості хлоридної кислоти. На­ведіть рівняння реакцій

10 клас
Тема: «Неметалічні елементи та їх сполуки»

А. Конан Дойл. «Випадок з перекладачем»
    «Ви чули про ефект собачої печерив Італії? Є там така печера – яма. Людина ввійде й ходить , а собака або кролик гинуть  через декілька хвилин»
Чому?
Про яку речовину йде мова?

      З вулканічної тріщини виділяється вуглекислий газ, а оскільки він важчий за повітря, то залишається знизу. Людська голова вища за цю зону, а собача – ні.

А. Конан Дойл. «Випадок з перекладачем»
     «  “Чадний газ – закричав Холмс. – Почекайте трохи, зараз він піде.
Заглянувши у двері, ми побачили, що кімнату освітлює тільки тьмяне синє полум’я, мерехтливе в маленькій мідній жаровні посередині. У розкриті двері тягнуло страшним отруйним газом, від якого ми задихались і кашляли».

Про які властивості чадного газу йде мова в цьому уривку?
(Безбарвний, без запаху, горить волошково – синім полумям, отруйний)

А. Конан Дойл. «Маракотова безодня»
     Епізод, коли дослідники морських глибин зазнають катастрофи, і їх батискаф залишається на дні океану: «Повітря було важке, сперте. Воно так було просочене вуглекислотою,що цілющий струмінь стислого кисню насилу виходив з балона. Вставши на диван, можна ще було ковтнути чистого повітря, але отруєна зона підіймалася все вище й вище. З критичної ситуації дослідників виручили підводні жителі затонулої Атлантиди.Наш новий знайомий  привязав нам два ящики на плечі… Раптом я почав розуміти, що в цьому не було нічого надприродного, що суперечить законам природи: один з ящиків був освіжувачем повітря, а інший – поглиначем відпрацьованих продуктів дихання».

Запропонуйте можливий поглинач вуглекислого газу.

 (Це гашене вапно).

4 коментарі:

  1. Матеріали посібника - підтвердження вашого професіоналізму і компетентності,вони цікаві, а головне - так потрібні вчителю для активізації пізнавальної активності учнів.Попробую запозичити для себе.

    ВідповістиВидалити
  2. Марія Іванівна9 грудня 2014 р. о 22:35

    Мене зацікавило використання дидактичних ігор на уроках хімії.Різноманітність форм їх проведення ,на мою думку ,підвищує інтерес до вивчення предмету.

    ВідповістиВидалити